Положення про ВСЗЯО ЗДО № 2 "Дзвіночок" Гайсинської міської ради
1. Загальні положення
1.1. Внутрішня система забезпечення якості освіти (далі – ВСЗЯО) – це сукупність умов, процедур та заходів у ЗДО №2 «Дзвіночок» Гайсинської міської ради (далі – ЗДО), що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на якість освітнього процесу, формування ключових компетентностей дітей раннього та дошкільного віку, сприяють різнобічному розвитку особистості.
1.2. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти (далі − Положення) розроблено відповідно до вимог статей 26, 40, 41, 62, 67 Закону України «Про освіту», статей 20, 23 Закону України «Про дошкільну освіту», Базового компонента дошкільної освіти (далі - БКДО), (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33), наказу Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 №01-11/71 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти», Статуту закладу та інших нормативних документів.
1.3. Педагогічна рада як колегіальний орган управління закладу формує та затверджує процедури ВСЗЯО, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності (ст.20 Закону України «Про дошкільну освіту»).
1.4. Положення регламентує зміст і порядок забезпечення якості освіти в ЗДО, затверджується директором за попереднім схваленням педагогічної ради, яка має право вносити в нього зміни та доповнення.
1.5. Мета створення та функціонування ВСЗЯО полягає у постійному та послідовному підвищенні якості освіти на основі отримання об’єктивних даних про освітні та управлінські процеси в ЗДО.
1.6. Реалізація зазначеної мети передбачає розв’язання таких завдань:
- визначення компонентів ВСЗЯО;
- вибір та обгрунтування вимог (процедур), критеріів оцінювання освітніх i управлінських процесів у закладі освіти;
- створення системи показників (індикаторів) для оцінки освітніх та управлінських процесів у ЗДО відповідно до цілей та пріоритетів розвитку закладу;
- здійснення оцінки показників (індикаторів) освітніх та управлінських процесів у ЗДО, ïx аналіз та інтерпретація;
- визначення шляхів підвищення якості освіти та підтримки розвитку закладу на основі аналізу результатів оцінювання освітніх i управлінських процесів у ЗДО;
- надання допомоги учасникам освітнього процесу, спрямованої на підвищення якості освітньої діяльності;
- підвищення професійного рівня та педагогічної майстерності педагогічних працівників;
- створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, та розвитку ключових компетентностей.
1.7. Принципами створення та функціонування ВСЗЯО є:
- автономія закладу освіти, що передбачає самостійність, незалежність та відповідальність у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності в порядку, визначеному чинним законодавством;
- академічна свобода, що полягає в самостійності та незалежності учасників освітнього процесу під час провадження педагогічної діяльності;
- цілісність та динамічність системи управління освітою – взаємозв’язок ycix компонентів діяльності закладу, ïx розвиток та постійне вдосконалення;
- гнучкість та адаптивність – здатність оперативно реагувати на зміну зовнішніх чинників, а також ураховувати вплив сучасних тенденцій розвитку суспільства;
- забезпечення якості освіти та освітньої діяльності, постійне вдосконалення освітньої діяльності – зорієнтованість на поліпшення показників освітнього процесу, підвищення задоволеності батьків або законних представників дітей; відповідність фактичних
результатів освітньої діяльності заявленим цілям, виявлення причин відхилень від означених цілей; забезпечення відповідності змінам у освітній сфері, створення нових можливостей;
- забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності – розвиток інклюзивного середовища, забезпечення розумного пристосування.
- державно-громадське управління – дієві відносини, зважена взаємодія з представниками громади міста, громадськими організаціями на засадах взаємодопомоги; участь батьківської громадськості, органів самоврядування в управлінні закладом.
1.8. Компоненти ВСЗЯО (ч. 3 статті 41 Закону України «Про освіту»):
- стратегія (політика) та процедури забезпечення якості освіти;
- система та механізми забезпечення академічної доброчесності;
- оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників;
- оприлюднені критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
- забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;
- створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування (у разі потреби).
1.9. Забезпечення самооцінювання освітніх і управлінських процесів в ЗДО проводиться шляхом використання орієнтовних критеріїв та індикаторів описаних в додатку 1 до «Методичних рекомендацій з питань формування ВСЗЯО у закладах дошкільної освіти», затверджених Наказом Державної служби якості освіти України від 30.11.2020р. № 01-11/71.
1.10. До створення та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі залучаються всі учасники освітнього процесу.
1.11. Положення поширюється на всіх працівників ЗДО, які здійснюють освітню діяльність.
1.12. Функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти забезпечує директор ЗДО в межах наданих йому повноважень.
1.13. Термін дії Положення необмежений. Положення діє до затвердження нового.
ІІ. Компонент ВСЗЯО «Стратегія (політика) забезпечення якості освіти»
2.1. Основна мета стратегії (політики) забезпечення якості освіти – гарантувати якість дошкільної освіти та формувати довіру суспільства до ЗДО, постійне та послідовне підвищення якості освіти.
2.2. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в ЗДО базується на таких принципах:
- Орієнтація на замовника (батьків або законних представників дітей), завоювання їхньої довіри. Розуміння поточних і майбутніх їхніх потреб сприятиме сталому успіху ЗДО.
- Єдність призначеності та напрямків розвитку ЗДО і створення умов для задіяння усіх працівників до досягнення цілей ЗДО у сфері якості освіти (інформування працівників про місію ЗДО, бачення, стратегію, політики та процеси; створення та підтримання спеціальних цінностей, справедливості та етичних моделей поведінки; формування культури довіри та чесності; заохочення до зобов'язання щодо якості в масштабі всього ЗДО тощо).
- Взаємопов'язаність процесів діяльності ЗДО, які функціонують як цілісна система.
- Зорієнтованість на поліпшення показників освітнього процесу, підвищення задоволеності батьків або законних представників дітей; підвищення здатності прогнозувати внутрішні та зовнішні ризики й можливості, а також реагувати на них.
- Прийняття рішень на підставі фактичних даних та розуміння причинно-наслідкових зв'язків та можливих непередбачених наслідків.
- Керування стосунками зі всіма зацікавленими сторонами, щоб оптимізувати їхній вплив на дієвість ЗДО.
2.3. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в ЗДО орієнтована на:
- партнерство у розвитку, навчанні та вихованні дітей, а також професійній взаємодії;
- недискримінацію, запобігання та протидію булінгу (цькуванню);
- прозорість та інформаційну відкритість діяльності ЗДО;
- сприяння безперервному професійному зростанню педагогічних працівників;
- справедливе та об'єктивне оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників;
- створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її ключових компетентностей;
- забезпечення академічної свободи педагогічних працівників.
2.4. Критерії ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною ключових компетентностей перед її вступом до школи;
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість ключових компетентностей) змісту освітніх напрямків, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
- ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників;
- якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;
- оптимальне матеріально-технічне, навчально-методичне, психолого-педагогічне, медико-соціальне забезпечення якісної організації освітнього процесу;
- дієва система управління закладом дошкільної освіти.
2.5. Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:
- здобувачі освіти та їх батьки;
- педагогічний колектив ЗДО;
- засновник –Гайсинська міська рада;
- управління освіти – відділ освіти Гайсинської міської ради;
- громадськість.
2.6. Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами освітньої діяльності :
- «Освітнє середовище ЗДО»;
- «Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду»;
- «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти»;
- «Управлінські процеси закладу дошкільної ос віти».
ІІІ. Компонент ВСЗЯО «Система та механізми забезпечення академічної доброчесності»
3.1. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає:
˗ дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
˗ дотримання законодавства із запобігання булінгу, корупції, хабарництва та уникання приватного інтересу та конфлікту інтересів;
˗ дотримання установчих документів та правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, ефективне виконання своїх посадових обов’язків;
˗ посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
˗ надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
˗ підтримування системи демократичних відносин між працівниками, сприяння позитивному морально-психологічного клімату в колективі;
˗ дотримання педагогічної та корпоративної етики, академічної доброчесності та забезпечення її дотримання здобувачами освіти в освітньому процесі;
˗ несення відповідальності за порушення академічної доброчесності;
˗ не розголошування конфіденційної інформації, інформації з обмеженим доступом та інших видів інформації відповідно до вимог законодавства у сфері інформації та звернень громадян;
˗ підвищення професійного, інтелектуального, особистісного потенціалу, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання та самовдосконалення;
˗ обов’язкову присутність та активну участь на засіданнях педагогічної ради;
˗ незалежність професійної діяльності від політичних партій, громадських і релігійних організацій;
˗ збереження, поповнення та раціональне використання навчально-матеріальної бази закладу;
˗ надання якісних освітніх послуг з використанням в освітній діяльності сучасних технологій та методик у галузі дошкільної освіти;
˗ формування у здобувачів освіти поваги до Конституції та законів України, до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища;
˗ забезпечення можливості кожної дитини для самовираження та самореалізації в предметно-практичній та художньо-естетичній діяльності, сприяння прояву особистісного потенціалу дошкільників;
˗ об’єктивне та неупереджене оцінювання результатів навчання та розвитку здобувачів освіти.
3.2. Порушенням академічної доброчесності згідно ст.42 п. 4 Закону України «Про освіту» вважається:
˗ академічний плагіат - оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
˗ самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
˗ фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
˗ фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
˗ списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
˗ обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
˗ хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
˗ необ’єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
˗ надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
˗ вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
3.3. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники закладу дошкільної освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
˗ відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
˗ позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;
˗ відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;
˗ позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
3.4. Кожна особа, стосовно якої порушено питання про порушення нею академічної доброчесності, має такі права:
˗ ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження;
˗ особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
˗ знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;
˗ оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.
ІV. Компонент ВСЗЯО «Критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників ЗДО»
4.1. ВСЗЯО та якості освітньої діяльності ЗДО передбачає підвищення якості професійної підготовки фахівців відповідно до очікувань суспільства. Вимоги до педагогічних працівників закладу встановлюється у відповідності до розділу VІІ Закону України «Про освіту».
4.2. Якість педагогічного складу регулюється прозорими процедурами відбору, призначення та звільнення з посади, кваліфікаційними вимогами та вимогами до професійної компетентності, системою підвищення кваліфікації.
4.3. Основними критеріями оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників у ЗДО є:
- стан забезпечення кадрами відповідно фахової освіти;
- освітній рівень педагогічних працівників;
- результати атестації;
- систематичність підвищення кваліфікації;
- наявність педагогічних звань, почесних нагород;
- наявність авторських програм, посібників, методичних рекомендацій, статей тощо;
- участь в експериментальній діяльності;
- результати освітньої діяльності;
- оптимальність розподілу педагогічного навантаження;
- показник плинності кадрів.
4.4. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється відповідно до статті 59 Закону України «Про освіту», постанови Кабінету Міністрів України № 800 від 21.08.2019 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» та листа Міністерства освіти і науки України № 1/9-683 від 04.11.2019 «Щодо підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників».
4.5. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється за такими видами:
- довгострокове підвищення кваліфікації – курси;
- короткострокове підвищення кваліфікації: семінари, семінари-практикуми, вебінари, тренінги, конференції, «круглі столи» тощо.
4.6. Щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджує педагогічна рада закладу.
4.7.Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація. Атестація педагогічних працівників є обов'язковою і здійснюється один раз на п'ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників.
V. Компонент ВСЗЯО «Критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних працівників ЗДО»
5.1. Критеріями ефективності управлінської діяльності є:
- наявність нормативних документів, де закріплені вимоги за якістю освітнього процесу;
- оптимальність та дієвість управлінських рішень;
- керованість процесу управління забезпеченням функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (наявність підрозділу або посадової особи, які відповідають за управління якістю освітнього процесу);
- формування освітньої програми закладу освіти (раціональність використання інваріантної, варіативної складової)
- підвищення показника відповідності засвоєних здобувачами освіти рівня та обсягу знань, умінь, навичок, інших компетентностей вимогам стандартів освіти;
- наявність та ефективність системи моральних стимулів для досягнення високого рівня якості освітнього процесу.
- впровадження політики академічної доброчесності.
5.2. Управлінська діяльність адміністрації ЗДО спрямована на вирішення низки концептуальних положень, а саме:
- створення умов для переходу від адміністративного стилю управління до громадсько-державного;
- раціональний розподіл роботи між працівниками ЗДО з урахуванням їх кваліфікації, досвіду та ділових якостей;
- забезпечення оптимальної організації освітнього процесу, який би забезпечував належний рівень освіченості і вихованості вихованців та підготовку їх до навчання в школі;
- визначення найбільш ефективних для керівництва шляхів і форм реалізації стратегічних завдань, які повною мірою відповідають особливостям роботи та діловим якостям адміністрації,
раціональне витрачення часу всіма працівниками;
- правильне і найбільш ефективне використання навчально-матеріальної бази та створення сприятливих умов для її поповнення в умовах ринкових відносин;
- забезпечення високого рівня працездатності всіх учасників освітнього процесу;
- створення здорової творчої атмосфери в педагогічному колективі.
5.3. Діяльність керівника ЗДО визначається такими чинниками:
- рівнем його компетентності;
- обраною концепцією власної діяльності;
- рівнем розвитку і спрямованості організаційної культури закладу.
5.4. Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє формуванню в учасників освітнього процесу:
- негативного ставлення до корупції.
- бажання проводити іміджеві заходи на рівні громади, регіону тощо.
5.5. Формування іміджу в закладі здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу.
5.6. Публічна інформація про розвиток закладу забезпечується шляхом проведення щорічного звітування керівника закладу освіти про свою роботу на загальних зборах колективу (конференціях).
VІ. Компонент ВСЗЯО «Забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу»
6.1.Одним із основних елементів забезпечення якості освітнього процесу в ЗДО є наявність відповідних ресурсів (кадрових, матеріально-технічних, навчально-методичних та інформаційних) та ефективність їх застосування.
6.2. Важливим показником якості освіти є створення безпечного освітнього середовища в ЗДО. У законодавстві загальні вимоги, які забезпечують освітнє середовище закладу регулює Закон «Про освіту». Права та обов'язки всіх учасників освітнього процесу визначаються в ньому у статтях 53, 54, 55.
6.3. Основними складовими безпечного освітнього середовища в ЗДО є:
- безпечні й комфортні умови праці та навчання;
- відсутність дискримінації та насильства;
- створення інклюзивного і мотивувального простору.
6.4. Працівники ЗДО обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх.
6.5.Освітнє середовище мотивує здобувачів освіти до оволодіння ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя.
6.6. Педагогічні працівники ЗДО здійснюють моніторингові дослідження щодо рівня розвитку компетентностей дошкільників, використовують підготовлений інструментарій (кваліметрічні моделі, діагностичні карти), оцінюють результативність освітнього процесу та виявляють фактори, що впливають на його ефективність. Результати моніторингу узагальнюються в текстовому, табличному та графічному вигляді. Саме освітній моніторинг допомагає відстежити динаміку змін в освітній системі, спрямувати її розвиток на запланований результат.
6.7. Показниками ефективності освітнього процесу якості надання освітніх послуг є:
- відсоток здобувачів освіти, які мають достатній і високий рівень компетентності;
- позитивна динаміка розвитку дітей, засвоєння дітьми вимог освітньої програми;
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетентностей) змісту освітніх напрямків, визначених інваріативною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною ключових компетентностей перед її вступом до школи.
6.8. Публічність освітньої діяльності закладу може здійснюватися публікаціями педагогічних працівників, батьків у засобах масової інформації, друкування продукції педагогічних працівників у фахових виданнях.
6.9. Матеріально-технічні умови.
6.9.1. Безпечність, доступність і комфортність будівлі, приміщення, споруд, обладнання й території.
6.9.2. Територія та приміщення чисті і охайні. Обладнання території та приміщень справне.
6.9.3. Територія закладу недоступна для несанкціонованого заїзду транспорту та сторонніх осіб. У приміщення закладу допускаються виключно учасники освітнього процесу.
6.9.4. На території закладу відсутні колючі дерева, кущі, гриби та рослини з отруйними властивостями, зазначені у відповідному Переліку.
6.9.5. Територія ділянки закладу освітлюється у вечірній та нічний час.
6.9.6. Систематично (щоденно) здійснюється огляд території щодо її безпечності для освітнього процесу.
6.9.7. Кожне групове приміщення для дітей певного віку ізольоване від решти групових приміщень.
6.9.8. Майданчики обладнані тіньовими навісами, ігровим та фізкультурно-спортивним обладнанням, що відповідає кількості вікових груп та віковим особливостям здобувачів освіти.
6.9.9. У приміщеннях закладу повітряно-тепловий режим та освітлення відповідає санітарним нормам.
6.9.10. У будівлі та на території закладу відсутні ризики травмування учасників освітнього процесу.
6.9.11. Використання джерел фінансування на утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу.
6.9.12. Оснащеність групових приміщень, кабінетів сучасним обладнанням, меблями та засобами навчання
6.10. Навчально-методичні умови.
6.10.1. Освітній простір групових приміщень та інших основних приміщень забезпечує реалізацію завдань освітньої програми та мотивує здобувачів дошкільної освіти до оволодіння різними видами компетентностей.
6.10.2. Компоненти предметно-просторового розвивального середовища у групах відповідають освітній програмі та віковим можливостям дітей (розвивальні осередки), сучасним вимогам (трансформованість, поліфункціональність, варіативність, доступність, безпека).
6.10.3. Добір іграшок, посібників та обладнання відповідає встановленим вимогам.
6.10.4. Врахування національно-культурних, кліматичних умов, в яких здійснюється освітній процес.
6.11. Психолого-педагогічні умови.
6.11.1. Забезпечення емоційного благополуччя через безпосереднє спілкування з кожною дитиною; шанобливе ставлення дорослих до людської гідності кожної дитини, до її почуттів і потреб; формування та підтримка її позитивної самооцінки, впевненості у власних можливостях і здібностях.
6.11.2. Використання в освітній діяльності форм і методів роботи з дітьми, що відповідають їхнім віковим та індивідуальним особливостям (неприпустимо як штучне прискорення, так і штучне уповільнення розвитку дітей).
6.11.3. Побудова освітньої діяльності на основі взаємодії дорослих з дітьми, орієнтованої на інтереси і можливості кожної дитини.
6.11.4. Підтримка дорослими позитивних, доброзичливих відносин між дітьми, зокрема які належать до різних національно-культурних, релігійних спільнот і соціальних верств, а також мають різні (зокрема обмежені) можливості здоров’я; розвиток у дітей комунікативних здібностей, що дають змогу вирішувати конфліктні ситуації з однолітками; розвиток вміння працювати в групі однолітків в різних видах діяльності.
6.11.5. Підтримка ініціативи і самостійності дітей через створення умов для вільного вибору специфічних для них видів діяльності, учасників спільної діяльності та спілкування; для прийняття дітьми рішень, прояву своїх почуттів та висловлювання думок; через недирективну допомогу дітям у різних видах діяльності.
6.11.6. Здійснення системної роботи з виявлення, реагування та запобігання булінгу, іншому насильству. Захист дітей від усіх форм фізичного і психічного насильства.
6.11.7. Партнерська взаємодія з батьками. Підтримка батьків (законних представників) у вихованні та розвитку дітей, охороні й зміцненні їхнього здоров’я, залучення сімей безпосередньо в освітню діяльність.
6.12. Медико-соціальні умови.
6.12.1. Створення умов для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я дітей.
6.12.2. Медичне обслуговування дітей здійснюється сестрою медичною старшою відповідно до її функціональних обов’язків, у разі потреби надається домедична допомога.
6.12.3. Організація заходів щодо дотримання протиепідемічного режиму.
6.12.4. Проведення сестрою медичною старшою санітарно-просвітницької роботи (гігієнічне виховання дітей, формування навичок здорового способу життя, тощо) з працівниками закладу і батьками вихованців.
6.12.5. Планування й проведення фізкультурно-оздоровчої роботи у різних організаційних формах.
6.12.6. Планування та здійснення медико-педагогічного контролю за організацією фізичного виховання (2 рази на навчальний рік).
6.12.7. Проведення контролю за станом здоров’я дітей, за санітарно-гігієнічним режимом у ЗДО.
6.12.8. Створення умов для якісного харчування здобувачів дошкільної освіти.
6.12.9. Забезпечення різноманітного корисного та збалансованого харчування, що відповідає потребам здобувачів дошкільної освіти.
6.12.10. Виконання натуральних норм харчування.
6.12.11. Дотримання санітарно-гігієнічних вимог щодо харчування здобувачів дошкільної освіти.
6.12.12. Здійснення контролю за організацією харчування та дотриманням питного режиму.
VІІ. Компонент ВСЗЯО «Забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти»
7.1. Для ефективного функціонування закладу, з метою автоматизації управлінської діяльності, підтримки єдиної системи збору, обробки та зберігання інформації в ЗДО запроваджено в практику системи «Україна ІСУО (інформаційна система управління освітою)», формується інформаційна база даних програми «КУРС Дошкілля», «Електронна реєстрація в дошкільні навчальні заклади».
7.2. Для обміну інформацією з якості освітнього процесу використовується відео-, аудіо- і магнітні носії інформації, розмножувальна техніка.
7.3. На офіційному сайті розміщено інформацію, якої вимагає стаття 30 Закону України «Про освіту»:
- статут закладу освіти;
- ліцензія на провадження освітньої діяльності;
- структура та органи управління закладу освіти;
- кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;
- освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;
- територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником;
- мова (мови) освітнього процесу;
- результати моніторингу якості освіти;
- річний звіт про діяльність закладу освіти;
- правила прийому до закладу освіти;
- інша інформація, що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства.
7.4. Крім зазначеного, на сайті розміщуються фінансові звіти про надходження та використання всіх коштів, отриманих як благодійна допомога. Інформація, що підлягає оприлюдненню на офіційному сайті, систематично поновлюється. Показники ефективності реалізації: відповідність вимогам Закону України «Про освіту» щодо прозорості та інформаційної відкритості закладу освіти.
VІІІ. Компонент ВСЗЯО «Створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування»
8.1. Умови інклюзивної освіти/за потреби/.
8.1.1. Розроблення індивідуальних програм розвитку для осіб з особливими освітніми потребами.
8.1.2.Облаштування та використання ресурсної кімнати чи осередків.
8.1.3. Формування команди психолого-педагогічного супроводу та здійснення злагодженої діяльності.
8.1.4.Вивчення потреб учасників освітнього процесу для адаптації освітнього середовища з урахуванням принципів універсального дизайну тощо.
ІX. Процедури забезпечення якості освіти за напрямками освітньої діяльності ЗДО
9.1. За напрямом «Освітнє середовище ЗДО»:
9.1.1. Процедури створення комфортних, безпечних, доступних та нешкідливих умов для розвитку, виховання навчання дітей та праці:
- Створення безпечних, доступних та комфортних умов в будівлях, приміщеннях, на території закладу;
- забезпечення необхідним обладнанням приміщень закладу для організації якісного освітнього процесу та життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти;
- організація роботи по дотриманню працівниками закладу вимог з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій;
- створення умов для організації якісного харчування здобувачів дошкільної освіти;
- створення умов для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я здобувачів дошкільної освіти.
9.1.2. Процедури створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації:
- планування та реалізація діяльності щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі;
- забезпечення дотримання етичних норм, поваги до гідності, прав і свобод людини;
- дотримання в закладі порядку реагування на прояви булінгу (цькуванню) та іншому насильству.
9.1.3. Процедури формування інклюзивного, безпечного, розвивального, мотивуючого освітнього простору (за потреби):
- створення умов для навчання, реабілітації, соціальної адаптації, інтеграції в суспільство здобувачів дошкільної освіти із особливими освітніми потребами;
- налагодження взаємодії із батьками здобувачів дошкільної освіти із особливими освітніми потребами, фахівцями ІРЦ, залучення їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття дошкільної освіти (у разі наявності здобувачів освіти з особливими освітніми потребами);
- забезпечення реалізації завдань програми та мотивація здобувачів освіти до оволодіння різними видами компетенцій.
9.2. За напрямом «Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду»
9.2.1. Процедури дотримання вимог БКДО:
- реалізація БКДО в освітньому процесі;
- здійснення внутрішнього моніторингу стану і результатів освітньої діяльності.
9.2.2. Процедура організації життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти у закладі:
- дотримання вимог до розпорядку дня та навчання, організації життєдіяльності, рухової активності дітей.
9.3. За напрямом «Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти»
9.3.1. Процедури планування педагогічними працівниками своєї діяльності та організації освітнього процесу:
- планування педагогічними працівниками своєї діяльність та аналіз її результативності;
- застосування сучасних технологій та методик в освітньому процесі, спрямованих на оволодіння здобувачами дошкільної освіти ключових компетентностей та наскрізних уміннь;
- створення та використання освітніх ресурсів;
- забезпечення дотримання Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» в освітньому процесі.
9.3.2. Процедури підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників:
- забезпечення власного професійного розвитку і підвищення кваліфікації педагогічними працівниками закладу;
- обмін досвідом між колегами на різних рівнях.
9.3.3. Процедури налагодження співпраці з батьками, працівниками закладу:
- діяльність педагогічних працівників на засадах партнерства;
- співпраця педагогічних працівників з батьками з питань розвитку, навчання та виховання дітей, забезпечення постійного зворотного зв'язку;
- впровадження практики педагогічного наставництва та інших форм педагогічної співпраці;
- налагодження системи роботи з адаптації та інтеграції здобувачів дошкільної освіти до освітнього процесу.
9.3.4. Процедура методичного забезпечення закладу дошкільної освіти:
- забезпечення функціонування методичного кабінету в закладі.
9.4. За напрямом «Управлінські процеси закладу дошкіл ьної освіти»:
9.4.1. Процедури забезпечення програмою розвитку закладу та системою річного планування:
- формування стратегії розвитку закладу, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності;
- здійснення планування роботи та відстеження результативності її діяльності;
- формування та функціонування внутрішньої система забезпечення якості освіти.
9.4.2. Процедури формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм:
- створення керівником закладу психологічно комфортного середовища;
- оприлюднення інформації про діяльність закладу на відкритих загальнодоступних ресурсах.
9.4.3. Процедури забезпечення кадрової політики та можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників:
- формування керівником штату закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних працівників та інших працівників відповідно до штатних нормативів та типу закладу;
- мотивація керівником закладу педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності;
- забезпечення керівником закладу підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
9.4.4. Процедури організації діяльності закладу на засадах людино центризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодія закладу з місцевою громадою:
- створення умов для реалізації прав і обов’язків всіх учасників освітнього процесу;
- створення умов для розвитку громадського самоврядування;
- встановлення режиму роботи закладу;
- утримання матеріально-технічної бази у належному стані.
9.4.5. Процедури формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності:
- впровадження в закладі політики академічної доброчесності;
- дотримання педагогічними працівниками академічної доброчесності;
- формування у працівників та батьків здобувачів дошкільної освіти негативного ставлення до корупції.
9.5. Документи та матеріали, які засвідчують системність реалізації процедур ВСЗЯО.
9.5.1. Документи:
- Стратегія розвитку ЗДО.
- План роботи закладу на навчальний рік та літній період.
- Плани роботи педагогів щодо організації освітнього процессу.
- Протоколи педагогічних рад, загальних зборів колективу тощо.
- Накази керівника.
9.5.2. Матеріали:
- проблемний (комплексний) аналіз;
- аналіз підсумків діяльності закладу за навчальний рік та літній період;
- циклограма внутрішнього контролю ЗДО на навчальний рік;
- матеріали проведення вивчень освітнього процесу;
- матеріали моніторингових досліджень за напрямами діяльності.
Х. Механізм самооцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО та періодичність його проведення
10.1. З метою аналізу стану сформованості й функціонування ВСЗЯО у ЗДО проводиться самооцінювання освітніх і управлінських процесів.
10.2. Самооцінювання освітніх i управлінських процесів у ЗДО здійснюється щорічно за напрямами, вимогами/правилами, критеріями та індикаторами, відповідно до п. 1.9.
10.3. До процедур самооцінювання залучаються керівник, працівники закладу та батьки здобувачів дошкільної освіти.
10.4. Результати самооцінювання освітніх i управлінських процесів в ЗДО розглядаються щорічно на засіданнях педагогічної ради .
10.5. Із метою забезпечення прозорості та інформаційної відкритості ЗДО результати самооцінювання включаються до річного звіту директора про діяльність закладу, що оприлюднюеться на його сайті.
10.6. Механізм самооцінювання та періодичність його проведення зазначені у додатку 1.
10.7. Рівні оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО:
- перший (високий) рівень;
- другий (достатній) рівень;
- третій (вимагає покращення) рівень;
- четвертий (низький) рівень.
10.8. Самооцінювання освітніх i управлінських процесів у ЗДО здійснюсться з метою аналізу стану сформованості та функціонування ВСЗЯО та передбачає:
- самооцінювання освітніх i управлінських процесів у ЗДО;
- оцінювання педагогічними працівниками показників якості освіти в ЗДО в межах внутрішнього моніторингу.
10.9. Самооцінювання може здійснюватись відповідно до таких моделей:
- щорічне комплексне самооцінювання з урахуванням завдань, визначених планом роботи ЗДО на рік та літній період або ж, у разі потреби, за всіма напрямами, що визначені в Критеріях. Щорічне самооцінювання діяльності ЗДО можна здійснювати за блоковою системою аналізування, використовуючи розділи плану роботи ЗДО;
- щорічне самооцінювання за певними напрямами освітньої діяльності, а також періодичне комплексне самооцінювання перед щорічним звітуванням керівника ЗДО;
- комплексне самооцінювання перед початком роботи щодо розроблення програми розвитку ЗДО, як стратегічного документа (як правило, один раз на 3-5 років);
- інша модель, визначена ЗДО.
10.10. Відповідальним за проведення самооцінювання освітніх і управлінських процесів є керівник ЗДО.
10.11. Для проведення самооцінювання керівник закладу:
- видає наказ про проведення самооцінювання освітніх і управлінських процесів;
- створює робочу групу, яка буде забезпечувати збір, вивчення, аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації;
- розподіляє обов'язки між членами робочої групи;
- призначає відповідального за узагальнення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів;
- визначає терміни обговорення та оприлюднення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів.
10.12. Для організації самооцінювання необхідно передбачити:
- збір та аналіз інформації, отриманої за допомогою під час спостереження, опитування та вивчення документації;
- узагальнення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти;
- обговорення та оприлюднення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти.
10.13. Методи збору інформації, інструменти та джерела отримання інформації:
- аналіз документів (статут, стратегія розвитку, річний план роботи, освітня програма, положення про ВСЗЯО, протоколи педрад, книги наказів, журнали вхідної і вихідної документації, особистого прийому, звернень, штатний розпис, атестаційні матеріали, фінансові документи, план підвищення кваліфікації педпрацівників, кількісно-якісний кваліфікаційний склад педагогічних працівників тощо);
- спостереження педагогічної діяльності (спостереження за проведенням занять, режимних моментів, занять гуртків тощо), спостереження за освітнім середовищем (санітарно- гігієнічні умови, стан та безпека території, майданчиків, приміщень, освітлення, водопостачання, харчування, медичний супровід, опалення тощо);
- опитування (анкетування учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, батьків), інтерв’ю (з педагогами, батьками),.
10.14. Внутрішні моніторинги проводитися з метою відстеження стану освітньої діяльності, якості надання освітніх послуг, ефективності управлінських процесів.
10.15. Механізм підготовки та проведення моніторингу визначається Порядком проведення моніторингу якості освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/344371
10.16. Внутрішній моніторинг проводиться відповідно до «Програми проведення внутрішнього моніторингу в ЗДО .
10.17. Внутрішній моніторинг проводиться за такими етапами:
- планування та організація моніторингових досліджень;
- здійснення моніторингових процедур, забезпечення об’єктивності та достовірності даних;
- збір, обробка результатів моніторингу;
- узагальнення, аналіз та інтерпретація отриманих даних, виявлення закономірностей, формулювання висновків;
- розробка коригувальних заходів за результатами моніторингу;
- інформування про результати моніторингу.
10.18. Інструментарієм для оцінювання рівня розвитку здобувачів освіти є форми спостереження, розроблені відповідно до змісту дошкільної освіти за освітніми напрямами, визначеними Базовим компонентом дошкільної освіти (Державним стандартом дошкільної освіти).
10.19. Оцінювання здобувачів дошкільної освіти здійснюсться в межах внутрішнього моніторингу якості освіти.
10.20. Періодичність проведення моніторингу – два рази на рік:
- на початку навчального року (жовтень) – проводиться з метою виявлення рівня розвитку дітей і коригування освітнього процесу по розділах освітньої програми з тими дітьми, які можуть успішно освоювати освітню програму, але потребують індивідуальної роботи;
- у кінці навчального року (квітень-травень) - з метою порівняного аналізу результатів на початок і кінець року.
- можливе додаткове обстеження (в січні) особливостей динаміки розвитку тієї чи іншої дитини.
10.21. Моніторинг проводять вихователі, «вузькі» фахівці: керівник музичний, інструктор з фізичного виховання, та ін. Психологічну діагностику розпізнавання психічних процесів, станів, рис і якостей особистості проводить практичний психолог, стану фізичного здоров’я здійснює медичний персонал закладу.
10.22. Результати оцінювання здобувачів дошкільної освіти використовуються для:
- аналізу динаміки розвитку дітей відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) та освітніх програм;
- порівняння з іншими даними внутрішнього моніторингу, в тому числі отриманими під час вивчень, спостережень за проведенням навчальних занять із метою вивчення факторів, що впливають на рівень розвитку здобувачів дошкільної освіти;
- виявлення проблем в організації та здійсненні освітнього процесу та подальшого коригування освітньої діяльності;
- визначення індивідуальної траєкторії розвитку здобувачів освіти.
10.23. На основі висновку визначаються тенденції в організації освітніх і управлінських процесів ЗДО, досягнення та труднощі у формуванні внутрішньої системи.
10.24. З метою об'єктивного самооцінювання узагальнена інформація зіставляється з описом вимог організації освітніх і управлінських процесів ЗДО та внутрішньої системи забезпечення якості освіти, що визначені ЗДО.
ХІ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Запровадження та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі надасть можливість:
- підвищити якість освітніх послуг і забезпечити довіру до результатів навчання;
- створити умови навчання та праці, які забезпечують партнерство учасників освітнього процесу;
- отримувати постійний зворотній зв'язок від учасників освітнього процесу щодо якості освіти, відзначати успішні практики та вчасно реагувати на виявлені проблеми;
- приймати обґрунтовані управлінські рішення, які спрямовані на підвищення якості освіти та освітньої діяльності;
- постійно вдосконалювати освітнє середовище, систему оцінювання учнів, педагогічну діяльність, управлінські процеси в закладі;
- -забезпечити прозорість діяльності закладу і готовність до змін в інтересах учасників освітнього процесу.