ЗДО №2, ”Дзвіночок”, Гайсин
Вінницька область, Гайсинський район

Освітня діяльність у режимі воєнного стану

                                                    Як здійснювати освітню діяльність у режимі воєнного стану:
                                                                          ( рекомендації для педагогів).

Ураховуйте ситуацію 
      Організовуйте освітній процес з урахуванням воєнної ситуації в населеному пункті - очне,змішане,дистанційне. Під час організації освітнього процесу в дистанційному форматі враховуйте вікові особливості дошкільників. Такі заняття ,у разі згоди батьків, з дітьми молодшого та середнього віку проводьте не більш ніж протягом 10 хвилин,старшого дошкільного віку-15 хвилин. Створіть короткі й дидактично продумані відеоролики. Два п’ятихвилинні відео діти переглянуть з більшою ймовірністю,ніж одне десятихвилинне.
Створюйте відео заняття
       До зйомки заняття перевірте технічне налаштування. Зокрема, вебкамеру встановіть на рівень очей або трохи вище,адже діти мають бачити очі педагога,і обов’язково дивіться в об’єктив. Також використайте режим демонстрації екрана. Простий спосіб  створити відео заняття – записати показ слайдів. Однак це швидко втомить дітей,якщо екран не буде активним. Слайди мають бути рухомими. Додайте переходи й анімацію,використовуйте курсор миші або режим малювання,щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.
Підтримуйте зв’язок 
        Співпрацюйте й організовуйте зворотній зв’язок з батьками дітей. Надайте їм змогу через сайт дитячого садка, програму Skype , месенджери Viber ,Telegram, WhatsApp та соціальні мережі ставити запитання щодо особливостей навчання,виховання та розвитку дітей. Результати зворотнього зв’язку сформують основу для планування консультативної  та методичної допомоги батькам.
Спостерігайте за поведінкою дитини.
         Для того щоб вчасно надати дітям необхідну допомогу,спостерігайте за їхньою поведінкою та долучайте до цього практичного психолога. Відтак враховуйте в освітній роботі дані моніторингу психологічного стану дітей,організовуйте емоційно - підтримувальну мовленнєву комунікацію, використовуйте індивідуально дібраний комплекс технологій психолого- педагогічного супроводу
Спілкуйтеся з батьками вихованців 
          Проводьте роботу з батьками щодо психологічного супроводу дитини у воєнний час . Надайте їм консультації,як допомагати дітям впоратися з тривожністю під час воєнних дій,долати негативні наслідки травму вальних подій та адаптуватися до нових обставин їхнього життя. Допомагайте батькам формувати в дітей навички безпечної поведінки та стресостійкість, а також зберігати в них фізичне,психологічне й емоційне здоров’я.
Сформуйте бібліотечку онлайн - матеріалів.
           Для того щоб поліпшити організацію освітнього процесу в дистанційному форматі,сформуйте бібліотеку онлайн- матеріалів. Бібліотеку зберігайте в хмарі та відкрийте доступ всім педагогам . Використовуйте матеріали із сайту МОН «Сучасне довкілля під крилами захисту», та Телеграм-каналу «Підтримай дитину».
Організовуйте продуктивну діяльність
        Заохочуйте дітей самостійно виготовляти поробки , малюнки,брати участь у будь - яких проєктах. Адже коли дитина усвідомлює результат своєї праці,це підвищує відчуття спокою та сили. Спостерігайте за поведінкою дитини. У разі регресивного стану,коли в дитини виявляються поведінкові реакції,характерні для більш раннього віку,використовуйте тілесні ігри та вправи.
Підвищуйте власний фаховий рівень.
      Для того ,щоб забезпечити якість дошкільної освіти відповідно до суспільних викликів підвищуйте власний фаховий рівень з оволодіння цифровими інструментами. Зокрема,проходьте різні онлайн – курси на платформах суб’єктів підвищення кваліфікації. А також вивчайте та поширюйте досвід педагогів,зокрема з інших країн,щодо організації роботи з дітьми дошкільного віку під час воєнних дій.

 

 

Дистанційна робота з дошкільниками: дев’ять нових ідей.

1.Відеоінструкція ,як складати одяг

Перша проблема ,з якою зіткнулося багато батьків,- безлад у кімнаті дитини. Якщо у дитячому садку дошкільники звикли самі складати свої речі перед сном ,то вдома,коли немає вихователя,вони про це правило забувають. Нагадайте вихованцям ,що вдома теж потрібно підтримувати лад. Запишіть для них відеоінструкцію, як складати одяг. Щоб перевірити,як діти викону.ть це завдання,попросіть батьків сфотографувати сам процес і результат – складені самостійно речі, підготовлені до заняття предмети…

2.Ранкова гімнастика в прямому ефірі

Оскільки не всі мають змогу гуляти з дітьми на вулиці, батьки мають організувати рухову активність удома. У цьому їм допоможе ранкова зарядка разом з педагогом за допомогою відозв’язку. Завчасно домовтеся,о котрій проводитимете зарядку з дітьми. Запишіть її на відео та надішліть родинам, які не мають змоги підключитися  в прямому  ефірі

Головне - відтворити вдома режимний момент, до якого дошкільники звикли в дитячому садку. Використовуйте відомі дітям рухи й музичний супровід. А щоб заохотити дітей ,запропонуйте їм продемонструвати  батькам,як вони вміють виконувати вправи,і проконтролювати,як їх виконують тато й мама. Така спільна зарядка подарує всім членам родини заряд позитивних емоцій на весь день.

3.Гра «Допоможи Петрику».

Ще одна проблема сьогодення – дитина повсякчас потребує уваги,а отже ,часто заважає батькам займатися хатніми справами. Тож запропонуйте їм організувати з дитиною гру «Допоможи Петрику». Запишіть відео звернення  від імені знайомої іграшки - персонажа або від хлопчика Петрика з відомого мультфільму. У зверненні повідомте,що Петрику потрібна допомога. Він забув у центрі розваг улюблену іграшку,а зараз центр зачинений Петрику потрібна перепустка з кодом,інакше туди не пустять. Тож Петрик передав батькам конверт із завданням, які дитина повинна виконати ,щоб дізнатися код. За кожне виконане завдання дитина отримує від батьків по букві , геометричній фігурі чи картинці,з яких потім складе кодове слово- вхід(ключ). Завдання – будь – які посильні дитині хатні доручення . За потреби батьки можуть проводити гру протягом двох- трьох днів. Знайдений код фотографують надсилають вихователю. Така гра не лише допоможе зайняти дитину вдома, а й заохочують допомогти персонажу,розвиватиме творчу уяву й фантазію. А головне – допоможе батькам в ігровій формі створити ситуацію,коли завдання необхідно виконати обов’язково.

4.Кулінарні майстер- класи.

Оскільки вся родина довго перебуває удома,у багатьох кухня стала найбільш відвідуваним приміщенням.Організуйте для батьків та дітей кулінарний майстер – клас онлайн і запропонуйте приготувати веселу яєчню,бутерброд або організуйте конкурс бутербродів. Для цього завчасно попросіть батьків вивчити разом з дітьми цікаві факти про бутерброди.Під час конкурсу поки мама чи тато готує інгредієнти,проведіть для дошкільників бліцопитування: що є основним компонентом бутерброда; з чого готують традиційний бутерброд; як перекладається слово «бутерброд» з німецької мови… Відтак попросіть батьків сфотографувати готові бутерброди й надіслати в загальний чат для голосування.

5.Дидактична гра «Відгадай ,чого не стало».

Часто педагоги вважають,що дорослий обов’язково має перебувати поряд з дитиною під час дистанційних занять. Однак не всі завдання потребують від батьків сидіти разом з дитиною перед комп’ютером. Потрібно давати дитині змогу бути самостійним. Запишіть відео дидактичної гри «Відгадай,чого не стало».

Візьміть кілька великих предметів,щоб їх було добре видно. Наприклад: ножиці,лінійку,ляльку,гребінець ,машинку. Сторонні предмети приберіть з поля зору дитини . Нагадайте правила гри: уважно подивитися на предмети на столі,запам’ятати їх. Заплющити ,а потім розплющити очі та вгадати,чого не стало. Завдання батьків проконтролювати ,щоб дитина не розплющила очі передчасно. Цю гру можна проводити в записі. В такому випадку проговорюйте правильну відповідь, щоб дитина себе перевіряла. Запишіть кілька таких ігор за різними лексичними темами. Гра розвиватиме в дітей пам’ять,увагу та спостережливість.

6.Графічний диктант

Старшим дошкільникам запропонуйте завдання,що потребує зосередженості та уважності,- виконати графічний диктант. Для цього батьки мають підготувати робоче місце,за яким дитині буде зручно, і забезпечити тишу в кімнаті.

Малюнком може бути будь - яка фігура,але не дуже велика: будинок,риба робот,собака. Розрахуйте час так ,щоб дитина встигла за заняття виконати графічний диктант до кінця. Тривалість заняття - не більше 10 хвилин. Візьміть аркуш паперу у клітинку та поясніть дитині ,що зараз ви малюватимете разом з нею по клітинках,але не кажіть,яку саме фігуру. Щоб вийшов малюнок, дитина має уважно слухати,в якому напрямку проводити лінії та на скільки клітинок вправо –вліво, вгору-вниз відраховувати. Відтак почніть чітко промовляти напрямок руху руки й паралельно малюйте фігуру на своєму аркуші, а дитина на своєму. Наприкінці заняття покажіть дітям на екрані свій малюнок,і кожна дитина має звірити ,чи так у неї вийшло. Таке завдання розвиває увагу,вміння слухати,логіку,просторову уяву,а також готує руку до письма. Також рекомендуйте його батькам майбутніх першокласників.

7.Майстер – клас « Робимо корисні речі»

Один з варіантів дистанційного заняття з дітьми й батьками- майстер- клас,під час якого вихователь показує,як зробити з дитиною поробку чи намалювати  малюнок у нетрадиційній техніці.

8.День хвастощів

Наприкінці тижня запропонуйте батькам проводити з дітьми «День хвастощів» і викладати в чат досягнення дітей Діти хвалитимуться ,що вони зробили ,чому навчилися.

9.Аудіоказка від вихователя.

Сприймання художньої літератури - один з основних видів діяльності дітей. Однак у багатьох родинах немає традиції сімейного читання. Для того ,щоб організувати з дітьми заняття зі сприйняття художньої літератури,запишіть, як ви розповідаєте чи читаєте казку ,і надішліть батькам посилання на відео. Зробіть серію записів і кожен раз анонсуйте наступну казку,щоб діти на неї чекали. Для цього використайте саме запис відео ,а не прямий ефір. Так батьки матимуть змогу вмикати його дитині перед сном,коли вона заспокоїться та буде готова слухати.

Розгляньте подані ідеї та проаналізуйте,які найліпше підходять для ваших вихованців та кожної конкретної родини.

Підготувала   Г. Маковецька за матеріалами журналу

«Вихователь- методист» №5-6, 2022р.

 

Як поліпшити дистанційні заняття з дітьми

1.Плануйте заняття з дітьми з урахуванням їхнього віку та плану заходів у дитячому садку. Так ви матимете змогу пройти основні теми, які мали опрацювати з дітьми в групі.

2.Обговоріть завчасно з батьками, о котрій проводитиме заняття.

3.Проводьте заняття в дні найвищої працездатності дітей :вівторок, середу та четвер.

4.Проводьте не більше одного заняття на день.

5.Стежте , щоб заняття тривали не більше 10 хв. для дітей п’яти років і не більше13 хв. Для дітей шести років.

6.Обирайте для заняття той самий час ,щоб не порушувати розпорядок дня.

7. Плануйте заняття у двох форматах: офлайн- коли батьки з дитино дивляться готовий відеозапис заняття; онлайн-коли батьки з дитиною та педагог спілкуються в прямому ефірі.

8.Продумайте план заняття завчасно, щоб не витрачати час прямого ефіру й не відволікатися.

9.Стежте за тим, щоб на екрані не було зайвих предметів, які можуть відволікати дітей від заняття.

10. Розділіть навчальні відео заняття на етапи.

11. Говоріть голосно, чітко, е поспішайте, коли спілкуєтесь з дітьми й батьками в прямому ефірі або записуєте відео. Використовуйте в мовленні більше інтонаційних засобів , ніж у звичайній розмові.

12.Вітайте дітей і батьків на початку заняття й анонсуйте наступне заняття наприкінці.

13.Повторюйте інструкцію , щоб діти і батьки зрозуміли, в чому полягає завдання.

14. Хваліть дітей за те, о вони виконали завдання. Використовуйте випереджальну позитивну оцінку.

Підготувала Г.Маковецька за матеріалами ж. «Вихователь- методист» №5-6,2022р.

 

 

 

 

 

 

 

Логін: *

Пароль: *