Результати моніторингу 2
Довідка за результатами самооцінювання діяльності закладу дошкільної освіти з напряму
«Освітнє середовище закладу дошкільної освіти»
На підставі Закону України " Про дошкільну освіту", Базового компонента дошкільної освіти, наказу МОН від 30.11.2020 №1480 "Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти", Абетки для директора, наказу МОН "Про затвердження порядку проведення інституційного аудиту закладів дошкільної освіти" в закладі проведено самооцінювання діяльності закладу дошкільної освіти з напряму «Освітнє середовище закладу дошкільної освіти».
Самооцінювання проводилось з 01.09.2023 року по 30.05.2024 року.
Під час самоаналізу були використані такі методи збору інформації як опитування учасників освітнього процесу, анкетування, спостереження за освітнім середовищем та проведенням навчальних занять, вивчення документації закладу освіти; моніторинг і аналіз даних і показників.
Під час спостереження за освітнім середовищем з'ясовано, що в цілому у закладі створено безпечні умови навчання та праці.
Територія закладу освіти огороджена. Огорожа цілісна, металева, пофарбована, обсаджена квітами, доглянута. На території закладу наявні доріжки частково викладені плиткою, частково асфальтове покриття , доріжки не пошкоджені. Територія закладу недоступна для несанкціонованого заїзду транспорту та доступу сторонніх осіб у приміщення ЗДО. Усі хвіртки та ворота замикаються.
Обладнані ігрові майданчики для 13 груп. Тіньові навіси в наявності на 12 ігрових майданчиках. Покриття ігрових майданчиків трав’яне. На території закладу облаштований і фізкультурний майданчик. Територія ігрових, фізкультурного майданчиків безпечна для перебування дітей. На території відсутні колючі дерева, кущі, гриби та рослини з отруйними властивостями, зазначені у відповідному Переліку.
Територія та приміщення закладу дошкільної освіти чисті, охайні та доглянуті. Огляд території щодо її безпечності здійснюється щоденно завідувачем господарства та керівником без встановленої періодичності. У вечірній та нічний час територія закладу освітлюється та охороняється. Пісочниці на групових майданчиках огороджені бортиками та закриваються. Потребують оновлення пісочниці на 2 групових майданчиках. Бажають осучаснення і павільйони. Безбар’єрний доступ до будівлі , приміщень закладу освіти для людей зобмеженими можливостями не забезпечений. В групових осередках для здобувачів освіти забезпечена можливість вільного, зручного переміщення та користування меблями. Висота столів та стільців відповідає зросту дітей. Шафи, полиці надійно закріплені.
Повітряно-тепловий режим приміщень відповідає санітарно-гігієнічним вимогам.Санітарно-гігієнічні вимоги щодо освітлення усіх приміщень виконується. Заклад освіти обладнаний мережами водопостачання , каналізації, водостоку, опалення, вентиляції.
ЗДО забезпечений приміщеннями з необхідним обладнанням для забезпечення освітнього процесу: зали для музичних та фізкультурних занять, кабінети практичного психолога,соціального педагога, методичний кабінет, кабінет медичної сестри. Приміщення для роботи із здобувачами освіти забезпечено необхідним обладнанням, іграшками, посібниками.
Педагогічні працівники забезпечені робочими місцями. Постійно здійснюються заходи щодо покращення матеріально-технічного стану приміщень та створення комфортних умов перебування для вихованців та працівників. Працівники закладу обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх. Систематично проводяться навчання, інструктажі.
На даний момент заклад дошкільної освіти працює в режимі короткотривалого перебуванням дітей, тому питання харчування не вивчалось.
Належна увага приділяється формуванню культурно-гігієнічних навичок. В закладі дошкільної освіти створено умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я дітей. Забезпечується медичне обслуговування, у разі потреби надається невідкладна домедична допомога.
Медичною сестрою старшою проводиться санітарно-просвітницька, профілактична робота з усіма учасниками освітнього процесу з питань здорового способу життя, загартування.
У ЗДО розроблено, затверджено, оприлюднено на сайті План заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування), порядок подання та розгляду заяв при виявленні фактів булінгу, порядок реагування на доведені випадки булінгу та відповідальність причетних осіб. Вивчення документації показало, що превентивні та антибулінгові заходи проводяться із залученням усіх учасників освітнього процесу та з урахуванням вікових особливостей дітей. Педагогічні працівники закладу освіти ознайомлені з нормативно-правовими документами щодо виявлення ознак булінгу, іншого насильства та запобігання йому. Педагоги та адміністрація ЗДО проводять постійні профілактично-просвітницькі заходи, бесіди щодо розкриття поняття булінгу, різновидів цькування, можливі шляхи виходу з конфліктних ситуацій, що підтверджується результатами анкетування . Переважна більшість батьків ствердили, що у закладі вчасно реагують на звернення щодо таких проявів, у разі потреби надається психолого-соціальна підтримка. Фактів булінгу (цькування) не зафіксовано. За результатами опитування, педагогічні працівники та батьки задоволені освітнім середовищем та умовами у ЗДО. Педагогічні працівники та батьки вважають освітнє середовище безпечним та психологічно комфортним.
У ЗДО не створено умови для навчання, реабілітації, соціальної адаптації та інтеграції в суспільство здобувачів дошкільної освіти із особливими освітніми потребами. В закладі почала функціонувати інклюзивна група, де виховується 1 дитина з особливими освітніми потребами. Створена команда психолого-педагогічного супроводу.. Дітині з особливими освітніми потребами, що відвідує інклюзивну групу, надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, що визначені індивідуальною програмою розвитку. В закладі створена команда психолого-педагогічного супроводу, дитина має індивідуальну програму розвитку.
Для проведення ефективного освітнього процесу заклад потребує асистента вихователя. Він допомагає педагогам в організації освітнього процесу, співпрацює та залучає дитину з ООП до різних видів діяльності.В закладі забезпечується співпраця з інклюзивно-ресурсним центром.
Відсутня ресурсна кімната для дітей з ООП, яка використовувалась би для проведення індивідуальних психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять, психологічного розвантаження.
Як засвідчує вивчення, середовище в групових осередках мотивує дітей знаходити місце для задоволення власних задатків та інтересів, активізує до діяльності, зберігає фізичне та психологічне здоров’я, а також розвиває якості особистості та важливі для життя компетентності. Спостереження за освітнім процесом свідчить про те, що продуктивна діяльність дітей (гра, спілкування, пізнавально-дослідницька) в межах кожної освітньої лінії реалізується на основі потенціалу створеного в закладі середовища з відповідним наповненням і сукупністю предметів, іграшок, матеріалів, які зрозумілі та цікаві дітям. Ігрові осередки в групових приміщеннях оформлені відповідно віку дітей, навчальне та розвивально-ігрове середовища відповідають принципам доступності, естетичності, сучасності, сприяють розвитку пізнавальної та творчої активності дітей, самостійності в ігровій діяльності.
Однак в ході вивчення були виявлені і недоліки в організації освітнього середовища. В деяких групах спостерігається перенасиченість осередків предметним матеріалом, оскільки не продумане планування змін середовища до пізнавальної теми перспективного плану освітньої роботи, недостатність матеріалів для дитячого експериментування, відсутність матеріалів, які діти використовували б, щоб створювати свій простір.
Наповнюваність ігрових осередків не відповідає Примірному переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти. Сучасним інтерактивним обладнанням групи забезпечені недостатньо Інтернет в групових осередках відсутній.
Аналіз анкет педагогів та батьків дітей, які відвідують заклад використовувався опитувальний метод збору інформації, а саме анкетування, яке є доцільним і сучасним, оскільки забезпечує оперативність проведення дослідження.
Респондентами у дослідженні виступали педагогічні працівники закладу та батьки дітей, які відвідують заклад. Для кожної категорії респондентів була розроблена окрема анкета. Загалом у дослідженні із 22 педагогічних процівників взяли участь 18., що становить 82%., а батьків – 25, що становить -25 %.
Аналізуючи відповіді респондентів – учасників дослідження – можна зробити висновок, що найбільш оптимістично оцінюють розвивальне середовище батьки вихованців, найбільш песимістично – педагогічні працівники.
Аналіз відповідей вихователів на запитання анкети дозволяє стверджувати наступне. На перше запитання «Як Ви розумієте поняття «предметно-просторове середовище?» педагоги давали такі відповіді: «предметно-просторове середовище це сукупність умов, які забезпечують різнобічний розвиток дітей, система матеріальних об’єктів діяльності», «частина освітнього середовища, яке представлене спеціально організованим простором, матеріалом, обладнанням та інвентарем для розвитку дітей». На запитання «При створенні предметно-просторового середовища якими принципами Ви керуєтеся?». Вихователі відповіли: «такими принципами як змістовне насичення, багатофункціональність та готовністю до трансформації», «принципами доступності, змістовності та насиченості, безпеки» На запитання «Які осередки в предметно-просторовому середовищі групи Ви використовуєте для організації самостійної діяльності дітей?» відповіді вихователів співпадали, а саме: «Куточок художньої творчості, музичної діяльності, куточок природи, бібліотеку, ігровий куточок, театральний». На запитання «Чи враховуєте Ви вікові особливості дітей під час створення предметно-просторового середовища групи, як саме?» відповіді були такими: «Чим старші діти, тим куточок має більше матеріалів, адже старші діти мають більший досвід», «осередки повинні відповідати віковим особливостям дітей та змінюватись відповідно віку дітей». Відповідаючи на запитання «Задля розвитку дитини, яке оснащення Ви використовуєте?», педагоги зазначали: «Набори предметних та сюжетних картинок, картини, добірки ілюстрацій, добірки художніх творів, дидактичні ігри та завдання комунікативної та мовленнєвої спрямованості, настільно- друковані та мовленнєві ігри», «дидактичні ігри та завдання комунікативної та мовленнєвої спрямованості», «набори предметних та сюжетних картинок, дидактичні ігри, добірки ілюстрацій, добірки художніх творів ». На запитання «Які осередки в предметно-просторовому середовищі групи спрямовані на розвиток дитини у різних освітніх напрямах?» педагоги відповідали так: «Всі осередки спрямовані на розвиток дитини», «кожен осередок спрямований на розвиток дитини у різних освітніх напрямах». Отже, аналіз відповідей вихователів на запитання анкети дозволяє стверджувати наступне: педагоги чітко розуміють значення предметнопросторового середовища, використовують можливості різних осередків для більш ефективного всебічного і гармонійного розвитку вихованців. Кожен вихователь під час створення предметно-просторового середовища ураховує вікові особливості дітей, використовує різні види діяльності
Аналізючи анкети батьків можна зробити висновок, що їх діти йдуть до закладу здебільшого в гарному настрої, охоче (64%), або не проявляють особливих емоцій (25%). Неохоче, або в пригніченому стані (9%)
Переважна більшість батьків вважають, що у закладі дошкільної освіти забезпечується архітектурна доступність території та приміщень будівлі. Облаштування території 75% батьків оцінюють на «відмінно / добре», 25% на «задовільно». 78% батьків оцінюють дизайн вестибюля, рекреацій на «відмінно / добре», 22% на «задовільно ». Чистоту і облаштування групових приміщень 88% батьків оцінюють на «відмінно / добре», 12% на «задовільно». Температурний режим в нормі вважають 91% батьків, а 9% - на задовільному рівні. Пропозиції батьків щодо вдосконалення закладу та освітнього процесу:
- облаштування прилеглої території та двору, обладнання спортивного та ігрових майданчиків, асфальтове покриття;
- ввести охорону;
- доробити фасад другого корпусу.
Аналіз бесіди з дітьми дозволяє стверджувати, що групова кімната дітям подобається, вони полюбляють гратись в різних осередках, зокрема можуть гратись у різні професії. На запитання «Який куточок вам найбільш подобається ?» діти відповідали, що ігровий, оскільки там багато іграшок та вільного простору. Також ми дізнались, який осередок дітям не дуже подобається – це осередок природознавства, адже він майже не змінюється. На запитання «Щоб ви хотіли змінити у куточку, який вам не подобається?» діти відповідали: «щоб у куточку природи був хом’ячок, якого можна годувати», «щоб було багато тваринок». Отже, за допомогою бесіди з дітьми ми більш точно змогли дізнатись про якість предметно просторового середовища. Якщо порівнювати групові кімнати , ми можемо сказати, що кімнати в кожній віковій групі схожі за освітленням, розташуванням навчальних та ігрових осередків. У групах осередки перенасичені обладнанням та матеріалами, хоча їх наповнення в цілому відповідає змісту освітньої програми, а також віковим особливостям дітей. Освітній простір оснащений засобами навчання (в тому числі технічними), відповідними матеріалами, ігровим, спортивним, оздоровчим обладнанням, інвентарем який відповідний до специфіки програми та групи. Організація освітнього простору і різноманітність матеріалів та інвентарю забезпечує: ігрову, пізнавальну, дослідницьку та творчу активність всіх вихованців, експериментування з доступним дітям матеріалами (в тому числі з водою та піском). Простір груп перетворено в різноманітні осередки. Деякі осередки створені для усамітнення дитини, можливості побути на самоті. Інші –для ігор підгрупами. Предметно-просторове середовище груп, організоване таким чином, що не кожна дитина має можливості займатися улюбленою справою і відчувати себе комфортно через перенасиченість, неможливість усамітнитися, відсутність інтересу до деяких осередків. У групових кімнатах не достатньо вільного простору для активної рухової діяльності дітей. Розвивальне середовище має не зовсім гнучке зонування, що лише частково дозволяє дітям відповідно до своїх інтересів і бажань гратися в один і той же час. Не всі ігри та матеріали в групах розташовані таким чином, щоб кожна дитина мала вільний доступ до них, хоча в осередках багато підібраного різноманітного дидактичного матеріалу:
- матеріал для виховання органів чуття (моторних, дотикових, зорових, слухових, нюхових, смакових);
- матеріал для навчання письма і читання; - матеріал для навчання лічби в межах 10. Предметно-просторове середовище лише частково мотивує дітей знаходити місце для задоволення власних задатків та інтересів, активізує до діяльності, зберігає фізичне та психічне здоров’я, а також розвиває якості особистості та важливі для життя компоненти. Продуктивна діяльність дошкільників (гра, спілкування, тощо) у межах кожного освітнього напряму не достатньо реалізується на основі потенціалу створеному в групах, адже в осередках перенасичення предметним матеріалом та недостатність матеріалу для дитячого експериментування, іграшок, матеріалів, які зрозумілі та цікаві дітям.
Виходячи з результатів нашого дослідження, ми даємо практичні рекомендації вихователям щодо створення якісного предметно-просторового середовища в закладі дошкільної освіти.
Достатній рівень має показник відчуття безпеки у закладі дошкільної освіти. Так близько 98% працівників зазначили, що в достатній кількості отримують інформацію від адміністрації про булінг (цькування). Працівники ознайомлені з правилами внутрішнього трудового розпорядку, які діють у закладі, та їх дотримуються. В свою чергу права працівників у закладі не порушуються. Аналіз анкет показав, що працівники відчувають підтримку, повагу від адміністрації закладу.
Найбільше занепокоєння викликає забезпечення груп сучасним інтерактивним обладнанням. За результатами самоаналізу групи забезпечені лише на 32% від потреби.
Оцінити рівень створених у закладі умов було запропоновано і батькам вихованців. В анкетуванні взяли участь 24 родини. Оцінювання проводилось за 5 бальною системою. Батьки здобувачів освіти задоволені облаштуванням території, чистотою приміщень, ігрових осередків, їдальні, туалетних кімнат. Аналіз відповідей батьків здобувачів освіти дає підстави стверджувати, що діти охоче ідуть до закладу. Дві третіх батьків вважають освітнє середовище безпечним та психологічно комфортним . Третина з опитаних батьків зазначили потребу в удосконаленні освітнього середовища закладу дошкільної освіти, акцентувалась увага на забезпеченні групових приміщень інтерактивним обладнанням.
За результатами анонімного анкетування батьків, по темі: «Булінг та його прояви в дитячому середовищі», ми можемо зробити висновок , що більшість батьків ознайомлені з поняттям булінгу та його видами , але великий відсоток батьків не знають всіх можливих ініціаторів булінгу та повний перелік людей, зокрема спеціалістів закладу, до кого дитина може звернутися в разі цькування.
Тому, враховуючи результати, соціальним педагогом та практичним психологом було розроблено інформаційний куточок, де є вся довідкова інформація, телефони та перелік організацій, куди можна звернутися в разі потреби. А також, розроблена консультація для батьків: «Булінг в дитячому середовищі», де висвітлили інформацію: види булінгу; ініціатори булінгу; до кого, в закладі, може звернутися дитина про допомогу та заняття для старшої групи: «Хто мені допоможе».
Висновки:
1. Періодично поновлювати предметно-просторове середовище, не допускати перенасичення предметного середовища, адже перенасичене середовище погано впливає на психіку малят.
2. Для правильної організації самостійної діяльності дітей необхідно створювати розвиваюче предметно-просторове середовище, яке передбачає наявність: ігрових зон; спортивного інвентарю та обладнання; зон усамітнення; фонетики і відеотеки; сучасних іграшок; логопедичного куточка; розвиваючих ігор; куточка природи; дидактичного та демонстраційного матеріалу; куточків експериментування; матеріалу для продуктивної діяльності.
3. Предметно-просторове середовище має позитивно впливати на дошкільника: мати привабливий вигляд допомагати дитині індивідуально пізнавати навколишній світ, позитивно впливати на емоційний стан, давати можливість дитині займатися самостійною діяльністю.
4. Щоб забезпечити всебічний розвиток дітей потрібно створювати предметно-просторове середовища дотримуючись вимог та віковим особливостям дітей в закладі дошкільної освіти.
5. Організовувати життєдіяльність дітей у предметно-просторовому середовищі групи з урахуванням цінностей дошкільного дитинства.
6. Оновити мережу Інтернет у закладі;
7.Придбати додаткову сучасну комп’ютерну та мультимедійну техніку для проведення інтерактивних занять.
8. Організувати методичний супровід створення сучасного освітнього середовища в групах.
9. Консультувати педагогів ЗДО щодо вимог до облаштування осередків в групах .
10. Змінювати наповнюваність осередків предметним матеріалом відповідно до пізнавальної теми перспективного плану освітньої роботи.
11. Забезпечити умови для перебування в закладі дітям з обмеженими можливостями.
12.Оновити пісочниці.
13.Оновити дитячі шафи в 2 –х групах.
14.Поновити фізкультурний інвентар та музичні дитячі інструменти.
15. Доробити сходи аварійного виходу в групах 03-В, 04-В, 05-В.
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання "Освітнє середовище"
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання |
Методи збору інформації |
Інструментарій, що буде використано для оцінювання |
Результати оцінювання |
Досягнення в осв. д-тіі і управлінських процессах та проблеми, що потребують вирішення |
||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||
Вимога 1.1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці. |
|||||||||
1.1.1 Приміщення і територія ЗДО є безпечними, та комфортними для навчання та праці |
1.1.1.1Облаштування території закладу та розташування приміщень є безпечним |
1.1.1.1 Спостереження (освітнє середовище) Вивчення документації |
Форма спостереження за освітнім середовищем Форма вивчення документації |
|
+ |
|
|
Встановити дзвінок на вході. Ремонт коридору ІІ корпусу |
|
1.1.1.2 У закладі освіти забезпечується комфортний повітряно-тепловий режим, належне освітлення, прибирання приміщень,облаштування та утримання туалетів, дотримання питного режиму.
|
1.1.1.3Спостереження (освітнє середовище) Опитування (анкетування батьків, працівників, педпрацівників). Вивчення документації |
Форма спостереження за освітнім середовищем Анкета для батьків Анкета для педпрацівників
|
+ |
|
|
|
Підвести воду в медкабінет |
||
1.1.1.3 У закладі освіти забезпечується раціональне використання приміщень( з урахуванням чисельності здобувачів освіти, їх особливих освітніх потреб, площі приміщень)
|
1.1.1.4 Спостереження (освітнє середовище) Опитування (анкетування батьків, педпрацівників)
|
Форма спостереження за освітнім середовищем Анкети для батьків, Анкета для педпрацівників |
|
+ |
|
|
Замінити шафи в двох групах |
||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
|||||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
|||||||||||
1.1. Забезпечення комфортних і безпечних умов начання і праці |
||||||||||||||
1.1.2 Заклад освіти забезпечений навчальним та іншими приміщеннями з відповідним обладнанням, що необхідні для реалізації освітньої програми
|
1.1.2.1 У закладі є приміщення, необхідні для реалізації освітньої програми та забезпечення освітнього процесу
|
1.2.11 Вивчення документації. |
Форма спостереження за освітнім середовищем |
+ |
|
|
|
Поновити інвентар та музичні інструменти |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл. процессах та проблеми, що потребують вирішення
|
|||||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
|||||||||||
1.1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці |
||||||||||||||
1.1.3 Здобувачі освіти та працівники закладу освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінкив умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх |
1.1.3.1У закладі освіти проводяться навчання/інструктажі з ОП, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах НС |
Вивчення документації |
спостереження |
+ |
|
|
|
|
||||||
1.1.3.2 Учасники освітнього процесу дотримуються вимог щодо ОП, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій |
|
|
|
+ |
|
|
Доробити сходи аварійного виходу в групах 03-В,04-В, 05-В |
|||||||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||||
1.1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці |
|||||||||||
1.1.4 Працівники обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку зі здобувачами освіти та працівниками закладу освіти чи раптового погіршення їх стану здоров’я і вживають необхідних заходів у таких ситуаціях |
1.1.4.1 У ЗДО проводяться навчання педагогічних працівників з питань надання домедичної допомоги, реагування у випадку травмування або погіршення самопочуття здобувачів освіти та працівників під час освітнього процесу.
|
Вивчення документації Опитування (анкетування батьків, медпрацівників) Спостереження (освітнє середовище) |
Форма спостереження за освітнім середовищем |
+ |
|
|
|
|
|||
1.1.4.2 У разі нещасного випадку педагогічні працівники та керівництво закладу діють у встановленому законодавством порядку
|
Вивчення документації Опитування (анкетування медпрацівників) |
|
|
+ |
|
|
|
||||
1.1.4.3 У ЗДО харчування здобувачів освіти здійснюється з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог
|
Вивчення документації Опитування (анкетування медпрацівників) Спостереження (осв. серед |
|
|
|
|
|
|
||||
|
1.1.4.4. Організація харчування в ЗДО сприяє формуванню культурно-гігієнічних навичок здобувачів освіти |
Вивчення документації Опитування (анкетування батьків, педпрацівників) Спостереження (осв. серед) |
|
|
|
|
|
|
|||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||||
1.1. забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці |
|||||||||||
1.1.6 У закладі освіти створюються умови для безпечного використакнння мережі Інтернет, в учасників освітнього процесу формуються навички безпечної поведінки в Інтернет |
1.1.6.1 У закладі освіти застосовуються технічні засоби та інші інструменти контролю за безпечним користуванням мережею Інтернет |
Вивчення документації Опитування (анкетування батьків, працівників) Спостереження (освітнє середовище) |
Форма спостереження за освітнім середовищем |
+ |
|
|
|
|
|||
1.1.6.2 Здобувачі освіти та їхні батьки поінформовані закладом освіти щодо безпечного використання мережі Інтернет |
Вивчення документації Опитування (анкетування батьків, працівників) Спостереження (осв. серед) |
|
+ |
|
|
|
|
||||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||||
1.1. забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці |
|||||||||||
1.1.7 У закладі освіти застосовуються підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, професійної адаптації працівників |
1.1.7.1 У закладі освіти налагоджено систему роботи з адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу |
Вивчення документації Опитування (анкетування батьків, працівників) Спостереження (освітнє середовище) |
Форма спостереження за освітнім середовищем |
+ |
|
|
|
|
|||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирішення
|
|||||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
|||||||||||
1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації |
||||||||||||||
1.2.1 ЗДО планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу |
1.2.1.1 Керівник та працівники ЗДО дотримуються вимог нормативно-правових документів щодо виявлення ознак булінгу, іншого насильства та запобігання йому |
1.2.11 Вивчення документації. Опитування (анкетування працівників закладу) |
состереження |
+ |
|
|
|
Провести анкетування, проаналізувати анкети |
||||||
1.2.1.2 У ЗДО розроблено та виконується план заходів із запобігання проявам дискримінації та булінгу, інших форм насильства, вчасно реагують на звернення щодо таких проявів, у разі потреби надається психолого соціальна підтримка |
1.2.1.2 Вивчення документації. Опитування (анкетування працівників та батьків) |
анкетування |
+ |
|
|
|
|
|||||||
1.2.2Правила поведінки учасників освітнього процесу в закладі освіти забезпечують дотриманняетичних норм , повагу до гідності, прав і свобод людини |
1.2.2. У закладі освіти оприлюднені правила поведінки, спрямовані на формування позитивної мотивації у поведінці учасників освітнього процесу та реалізацію підходу, заснованого на правах людини |
1.2.2 Опитування (анкетування працівників та батьків) |
Опитування,анкетування |
+ |
|
|
|
|
||||||
1.2.3Директор, вихователь- методист закладуосвіти, педагогічні працівники протидіють булінгу, іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви |
1.2.3Керівництво та психологічна служба закладу освіти здійснює системну роботу з виявлення , реагуванння та запобігання булінгу, іншому насильству. |
1.2.3 Спостереження, опитування, анкетування |
спостереження |
+ |
|
|
|
|
||||||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||||
1.3. Формування інклюзивного , розвивального, мотивуючого освітнього простору |
|||||||||||
1.3.1 Приміщення та територія закладу освіти облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування |
1.3.1.1 У ЗДО забезпечується корекційна спрямованість освітнього процессу (у разі потреби) |
Вивчення документації Спостереження (освітнє середовище) |
Форма спостереження за освітнім середовищем
|
|
|
+ |
|
Планується у разі потреби створити пандус |
|||
1.3.2 У закладі освіти застосовуються методики та технології роботи з дітьми з особливими потребами |
1.3.1.2 У ЗДО забезпечується проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) здобувачам дошкільнох освіти з ООП, що визначені індивідуальною программою розвитку (за потреби)
|
Вивчення документації Опитування (анкетування батьків, педпрацівників)
|
Вивчення документації |
|
|
+ |
|
|
|||
1.3.3 Заклад освіти взаємодіє з батьками дітей з особливими освітніми потребами, фахівцями інклюзивно- ресурсного центру, залучає їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття освіти |
1.3.1.3 У ЗДО налагоджено роботу з питань навчання дітей із ООП (створено команди психолого-педагогічного супроводу, розроблено індивідуальні програми розвитку), відстежується результативність діяльності, тощо (за потреби)
|
Вивчення документації Опитування (анкетування педпрацівників та медпрацівників) Спостереження |
|
|
|
+ |
|
|
|||
1.3.4 Освітнє середовище мотивує здовувачів освіти до оволодіння ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя |
1.3.4.1 У закладі освіти формуються навички здорового способу життя.
|
спостереження |
|
|
+ |
|
|
|
|||
1.3.5 У закладі освіти створено простір інформаційної взаємодії та соціокультурної комунікації учасників освітнього процесу |
1.3.5.1Простір і ресурси використовуються для індивідуальної , групової та іншої роботи у рамках освітнього процесу, різних форм комунікації учасників освітнього процесу |
спостереження |
|
|
+ |
|
|
|
|||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||||
1.3. Формування інклюзивного , безпечного розвивального, мотивуючого освітнього простору |
|||||||||||
1.3.2 ЗДО взаємодіє з батьками здобувачів освіти із ООП, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, залучає їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття дошкільної освіти ( якщо є здобувачі освіти з ООП)
|
1.3.2.1 У ЗДО індивідуальні програми рлзвитку розробляються за участі батьків та створюються умови для залучення ассистента дитини в освітній процесс ( за потреби) |
Вивчення документації Опитування (Анкетування педагогів, батьків) |
спостереження за освітнім середовищем |
|
|
+ |
|
|
|||
1.3.2.2 У ЗДО ассистент вихователя допомагає педагогам в організації освітнього процессу, співпрацює та залучає дітей з ООП лр різних видів діяльності |
1.3.2.2 Вивчення документації. Опитування (анкетування педагогів, батьків)
|
документація |
|
|
+ |
|
|
||||
1.3.2.3 У ЗДО забезпечується співпраця з ІРЦ, навчально-реабілітаційним центром чи іншими закладами щодо супроводу та підтримки здобувачів освіти з ООП
|
1.3.2.3 Вивчення документації. Опитування (анкетування педагогів, батьків) |
|
|
|
+ |
|
|
||||
Зведена таблиця індикаторів та інструментарію для оцінювання освітніх та управлінських процесів ЗДО
Напрям оцінювання «Освітнє середовище»
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання
|
Методи збору інформації
|
Інструментарій, що буде використано для оцінювання
|
Результати оцінювання |
Досягнення в осв д-ті і управл процессах та проблеми, що потребують вирвшення
|
||||||
В |
Д |
ВП |
Н |
||||||||
1.3. Формування інклюзивного , безпечного розвивального, мотивуючого освітнього простору |
|||||||||||
1.3.3 Освітнє середовище ЗДО забезпечує реалізацію завдань програми та мотивує здобувачів дошкільної освти до оволодіння різними видами компетенцій |
1.3.3.1 Предметно-просторове розвивальне середовище, створене в основних приміщеннях ЗДО, відповідає віковим особливостям здобувачів длшкільної освіти та сприяє формуванню у них різних видів компетенцій |
1.3.3.1 Спостереження (освітнє середовище) Опитування (анкетування педагогів) |
спостереження за освітнім середовищем |
|
|
+ |
|
|
|||
1.3.3.2 Добір іграшок, посібників та обладнання для формування і облаштування предметно-просторового розвивального середовища у ЗДО відповідає встановленим вимогам |
1.3.3.2 Спостереження (освітнє середовище) Опитування (анкетування педагогів |
|
|
|
|
|
|
||||
Довідка за результатами підсумкового контролю
« Про сформованість шкільної зрілості старших дошкільників»
Керуючись Законом «Про дошкільну освіту», Базовим компонентом дошкільної освіти, програмою розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля», згідно річного плану роботи ЗДО на 2023-2024 навчальний рік, наказу директора по ЗДО від 15.04.24року № 19 «Про сформованість шкільної зрілості старших дошкільників», з метою забезпечення контролю за діяльністю педагогічних працівників, якістю освітньої роботи з дітьми, визначення результативності освітнього процесу, оцінки рівня засвоєння знань та сформованості життєвої компетентності дошкільників у старших групах 06-А «Веселі колобочки», 06-Б «Капітошка», 06-В «Веселка» було здійснено тематичну перевірку «Сформованості шкільної зрілості дітей старшого дошкільного віку», яка тривала з 01 травня по 10 травня 2024року. Мета підсумкового контролю: проаналізувати роботу педагогічних працівників щодо якості надання освітніх послуг, виконання дошкільниками державних стандартів дошкільної освіти та визначити рівень розвитку і сформованості їх життєвої компетентності згідно вимог Програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
Підсумковий контроль проводили: - Маковецька Г.П.. - вихователь-методист; Данилюк В.В. - практичний психолог.
Питання, які вивчалися:
1. Моніторинг рівня ЗУН
2. Визначення психологічної готовності старших дошкільників до навчання в школі.
Під час вивчення сформованості шкільної зрілості старших дошкільників були використані методи педагогічного аналізу : спостереження, діагностика, анкетування батьків, опитування (експертне оцінювання) вихователями знань, умінь, навичок дошкільників, тессстування.
Протягом навчального року вихователі старших груп Голуб Т.І., Дідицька А.С., Олійник О.В. ретельно опрацьовували всю нормативно-правову базу, яка стосується організації освітнього процесу в дошкільному закладі. Важливими документами стали інструктивно-методичні листи МОН щодо організації та планування освітнього процесу в закладах дошкільної освіти у 2023 -2024 навчальному році спрямований на неухильне виконання програми розвитку дошкільників та БКДО. Установлено, що групи, забезпечені всіма необхідними в освітній роботі навчально-методичними посібниками, програмами, демонстраційним навчально-ігровим матеріалом, дитячою літературою, необхідною для занять з дітьми тощо. З метою якісної організації освітнього процесу, вихователі періодично оновлюють навчально-методичну та дидактичну базу у своїх вікових групах . Саме дитячий садок має забезпечити готовність дитини до шкільних навантажень, нових знань, умінь і навичок, якими дитина має оволодіти у Новій українській школі. Якості дошкільної освіти в умовах воєнного часу надається сьогодні особлива увага.
Освітній процес вихователями старших груп вівся відповідно до вимог БКДО та Програми «Українське дошкілля» в умовах воєнного часу в режимі короткотривалого перебуання дітей в ЗДО.
Педагогічна діагностика - це основа для здійснення педагогічного моніторингу у закладі, який є безперервним і здійснюється з метою виявлення рівня розвитку дошкільників. Її мета - виявлення ступеня відповідності результатів освітнього процесу державним стандартам і вимогам дошкільної освіти.
Адміністрацією закладу та методично- психологічною службою систематично тримається на контролі стан освітньої роботи з дошкільниками в режимі короткотривалого перебування дітей в ЗДО. В ході підсумкового контролю встановлено, що у старших групах 06-А «Веселі колобочки» вихователь Голуб Т.І., 06-Б «Капітошка» (вихователь Дідицька А.С..), 06-В «Веселка» (вихователь Олійник О.В.) створені належні умови для виховання і навчання дітей . У всіх старших групах є ігрове середовище, до складу якого входять різні розвивальні осередки, що зацікавлюють дітей і підказують зміст їхньої діяльності протягом короткотривалого перебування в ЗДО . Всі розвивальні осередки (куточки) оснащуються, по можливості, у відповідності до «Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти», освітній процес у старших групах ,як і в закладі в цілому , здійснюється за програмою «Українське дошкілля», парціальною програмою «Творці майбутнього».
В 2023– 2024 навчальному році заняття в групі 06-А «Веселі колобочки» в режимі короткотривалого перебування в ЗДО відвідувало 17 дітей, було обстежено-9 ; в групі 06-Б «Капітошка» в режимі короткотривалого перебування -11 дітей, обстежено- 3д. в групі 06-В «Веселка» відвідувало 12дітей, остежено-3д. .
З 39 дітей старшого дошкільного віку ,обстежено 15 дітей вихователем – методистом, 15 вихователями груп та практичним психологом
Висновки про готовність дітей до шкільного навчання зроблені на основі відвіданих підсумкових занять, бесід з дітьми, інформації вихователів, вихователем- методистом Маковецькою Г.П. та практичним психологом.
Групи старшого дошкільного віку працювали за програмою «Українське дошкілля ». Вихователі Голуб Т.І., Дідицька А.С., Олійник О.В. роботі використовували методику раннього розвитку Л.Шелестової, Л.Шульги, Н. Гавриш, LEGO технологію,ТРВЗ, мнемотехніку. Працювали над мовленнєвим, пізнавальним, художньо – естетичним, логіко – математичним розвитком дошкільників.
В основному діти програмовий матеріал засвоїли, виховані , застосовують отримані знання в практичній діяльності. Діти комунікабельні, розвинені навички самообслуговування, діти знають домашню адресу, своє прізвище та ім’я , в якій країні живуть, хто вони за національністю, в яку підуть школу, виявляють інтерес до шкільного життя, усвідомлюють, що вони старші дошкільники. Під час відвідування занять, режимних моментів, індивідуальних бесід з дітьми , висновку вихователів про кожну дитину було виявлено такі рівні засвоєння дітьми програмового матеріалу. При здійсненні моніторингу освітньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку, головне не обсяг наявних знань та умінь у дітей, а вміння використовувати набуті знання в практичній діяльності.
Мовленнєвий розвиток (словник, зв’язне мовлення, звуковий аналіз, читання, розповідання, художня література)
Мовленнєвий рівень готовності дітей до шкільного навчання в групах 06-А , 06-Б, 06-В на достатньому рівні. В більшості дітей групи старших груп добре розвинене зв’язне мовлення, діти знають літери, читають поскладово та вільно ( 6 дітей), переказують казки, артистичні, можуть самостійно організуватись в гру, розподілити обов’язки, вибрати ведучих, знають напам’ять лічилки, вірші , народні ігри , Значна увага приділялася патріотичному вихованню. Одним з недоліків є те, що дітей мають погану звуковимову, як наслідок значна кількість дітей не чують та не виділяють правильно звуки в словах, не всі розрізняють голосні та приголосні звуки (групи06-А, 06-Б, 06-В).
За листами оцінювання рівня мовленнєвого розвитку дошкільників, зробленого вихователями груп, з 13 обстежених дітей показники сформованості мовленнєвої компетентності
високий рівень – 5д. - 38,4 % відсотки,
достатній – 3 д .- 23,7 % відсотки ;
середній- 4д.- 30,7% відсотки;
низький- 1д.- 7,2%
Логіко – математичний розвиток
З логіко – математичного розвитку діти засвоїли програмовий матеріал в міру своїх можливостей( рахують в межах 10 прямою та оберненою лічбою, знають цифри , геометричні фігури та знаходять їх в оточуючому середовищі, дні тижня, місяці та пори року,складають та розв’язують приклади та задачі в міру своїх можливостей; розкладають число на два менші за допомогою дидактичних матеріалів), вимірюють лінійкою та умовною міркою.
В групі 06-А,(Голуб Т.І.) діти складають та розв’язують задачі трьох типів, рахують прямою та оберненою лічбою, парами, знають цифри та геометричні фігури, орієнтуються в просторі та часі.
В групі 06-Б(вихователь Дідицька А.С.) діти складають задачі на знаходження суми та різниці, окремі діти на збільшення , зменшення на один Знають цифри, рахують прямою та оберненою лічбою. Важче вдається засвоєння складу числа з двох менших. Діти добре орієнтуються в часових поняттях.
В групі 06-В (вихователі Олійник О.В., Пустовіт О.В.) діти складають задачі на знаходження суми та різниці, знають геометричні фігури, рахують . Недостатньо освоїли дні тижня та склад числа з двох менших, лічбу парами
Значні проблеми в дітей із звуковимовою.
За листами оцінювання рівня сенсорно – пізнавального розвитку дошкільників, зробленого вихователями груп, з 12 дітей середній бал показника сформованості мовленнєвої компетентності дошкільників в групі 06-А становить більше 4б- 4 д.; від 3- 3,9- 1 дитина , що відповідає достатньому рівню, 1дитина-1,82-відповідає низькому рівню. В групі 06-Б з 3дітей – всі мають показник більше 4б.; група 06-В- з3дітей показник більше 4 бали мають 2 дітей, показник менше 3 бали -1 дитина, що відповідає середньому рівню.
Під час відвіданих занять , проведених бесід з дітьми в
групі 06 «А»- обстежено 9 дітей.
Високий рівень - 0 дітей, що складає 0 %,
Достатній - 6д.- 66,%
Низький -3д.- 33,4% –
Група 06 «Б» обстежено 3 дітей
Достатній - 3 д., що становить 100 %;
Група 06 -«В» обстежено 6 дітей.
Високий рівень - 0д.- 0 %;
Достатній - 0д., що становить 0 %;
Низький – 3д.,що становить 100 %
За результатами анкетування батьків в групі 06-А прийняли участь в анкетуванні 8 батьків, які оцінили рівень готовності дітей до навчання в школі так:
Високий -2д.;
Вище за середній -2д.;
Середній -2дітей;
Нище за середній – 2дітей.
Методика «Запам’ятовування 10 слів»
Мета: розвиток уваги, слухової вербальної пам’яті.
Обладнання: набір слів, таких як: яблуко, ніс, слон, дум, лампа, голка, книжка, машина, молоток, пташка.
06 А «Веселі колобочки»
Вихователі: Голуб Т.І.
Опитано: 6 дітей з них: дівчаток – 3 дитини, хлопчики – 3 дитини
Результати методики:
Низький рівень - 1 дитина
Середній рівень - 3 дитини
Високий рівень – 2 дитини
06 Б «Капітошка»
Вихователі: Дідицька А.С.
Опитано: 3 дитини, з них: дівчаток -1 дитини, хлопчики – 2 дитини
Результати методики:
Низький рівень - 0 дітей
Середній рівень - 1 дитини
Високий рівень – 1 дитина
06 В «Веселка»
Вихователі: Пустовіт О.В.
Опитано: 2 дитини, з них: дівчаток -1 дитина, хлопчики – 1 дитина
Результати методики:
Низький рівень – о дітей
Середній рівень - 2 дитини
Високий рівень – 0 дітей
Експериментальна бесіда « Виявлення внутрішньої позиції школяра»
Експериментальна бесіда включає в себе 12 запитань. Уключені запитання, які допомагають побічним чином визначити наявність пізнавальної і навчальної мотивації, а також культурний рівень середовища, в якому дитина зростає.
Мета: розвиток уваги, мислення, уяви, пізнавального інтересу.
06 А «Веселі колобочки»
Вихователь: Голуб Т.І.
Опитано: 6 дітей з них: дівчаток – 3 дитини, хлопчики – 3 дитини
По результатам бесіди, діти психологічно всі готові вступити до школи.
06 Б « Капітошка»
Вихователь: Дідицька А.С.
Опитано: 3 дитини, з них: дівчаток -1 дитина, хлопчики – 2 дитини
По результатам бесіди, діти психологічно всі готові вступити до школи.
06 В «Веселка»
Вихователі: Пустовіт О.В.
Опитано: 2 дитини, з них: дівчаток -1 дитина, хлопчики – 1 дитина
По результатам бесіди, діти психологічно всі готові вступити до школи.
Методика « Четвертий зайвий»
Мета: визначення рівнів:
а) вміння аналізувати й добирати узагальнення до групи зображених предметів, граматичних і математичних знаків.
б) розвиток децентрації мислення
Обладнання: таблиці із зображенням чотирьох предметів. Три зображення предметів можна об’єднати за спільною ознакою, а в четвертому предметі цієї ознаки немає.
06 А « Веселі колобочки»
Вихователь: Голуб Т.І.
Високий рівень – 4 дитини
Середній рівень – 2 дитина
Низький рівень – 0 дітей
06 Б « Капітошка»
Вихователь: Дідицька А.С.
Високий рівень – 2 дітей
Середній рівень – 0 дітей
Низький рівень – 0 дітей
06 В « Веселка»
Вихователь: Пустовіт О.В.
Високий рівень – 1 дитина
Середній рівень – 1 дитина
Низький рівень – 0 дітей
Слід пам’ятати, що до моменту вступу до школи дитині важливіше мати не певні навички, а здатність засвоювати нові теми, тобто здатність до навчання, та бути психологічно готовим до вступу до шкільного життя. Майже всі діти психологічно готові до школи, але ми маємо зважати, що кожна дитина індивідуальна, тому мають різну ступінь готовності до шкільного життя.
Рекомендації :
1. Підтримайте в дитині його прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в його шкільних справах і турботах, серйозне відношення до його перших досягнень і можливих труднощів допоможуть першокласникові підтвердити значущість його нового положення і діяльності.
2. Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими він зустрівся в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.
3. Ваш малюк прийшов у школу, щоб вчитися. Коли людина вчиться, у нього може щось не відразу виходити, це природно. Дитина має право на помилку.
4. Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.
5. Не пропускайте труднощів, які можуть виникнути у дитини на початковому етапі навчання в школі. Якщо у першокласника, наприклад, є логопедичні проблеми, постарайтеся впоратися з ними на першому році навчання.
6. Підтримайте першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов’язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам’ятайте, що похвала та емоційна підтримка (“Молодець!”, “Ти так добре впорався!”) здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.
7. Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.
8. Зі вступом до школи в житті вашого малюка з’явилася людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.
9. Навчання – це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи істотно міняє життя дитини, але не повинно позбавляти її різноманіття, радості, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.
Вихователь – методист Галина МАКОВЕЦЬКА
Пр. психолог Валентина ДАНИЛЮК
Вихователі Тетяна ГОЛУБ
Анна ДІДИЦЬКА
Олена ОЛІЙНИК
Олена ПУСТОВІТ
Картка самоаналізу підсумкового контролю
Тема: Стан готовності дошкільників до шкільного навчання.
Групи 06-А,06-Б, 06-В Вихователі: Голуб Т.І., Дідицька А.С., Олійник О.В., Пустовіт О.В.
Напрям оцінювання |
Вимога організації освітніх і управлінських процесів у закладі дошкільної освіти |
Критерії оцінювання |
Індикатори оцінювання |
Методи збору інформації |
Інструменти ,що використовуються для оцінювання |
Результати оцінювання |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
|
|
|
|
|
|
В 5б. |
Д 4б. |
ВП 3б. |
Н 2б. |
1.Освітнє середовище закладу дошкільної освіти( групи 06-А,06-Б, 06-В) |
1.1 Створення комфортних, безпечних, доступних та нешкідливих умов розвитку, виховання, навчання дітей. |
1.3.3 Освітнє середовище групи 06-А,06-Б, 06-В забезпечує реалізацію завдань програми з мовленнєвого розвитку, сенсорно – пізнавального розвитку та розвитку психічних процесів. |
1.3.3.1Предметно просторове розвивальне середовище. створене в групових приміщеннях 06-А,06-Б, 06-В, відповідає віковим особливостям здобувачів дошкільної освіти та сприяє формуванню у них знань з мовленнєвого , сенсорно – пізнавального розвитку, розвитку психічних процесів, трудових навичок, навичок особистої гігієни, вмінню застосовувати набутий досвід у повсякденній діяльності |
1.3.3.1Спостереження; Опитування
|
Анкетування батьків |
5/5/5
5/5/5
|
|
|
|
1.3.3.2 добір іграшок, настільних ігор, посібників, куточка книги, різних видів театру, конструкторів для мовленнєвого розвитку дошкільників відповідає встановленим вимогам |
1.3.3.2Спостереження; , огляд міні – метод кабінету, бесіди з дітьми |
||||||||
2.Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення готовності дитини дошкільного віку до шкільного навчання, набуття нею життєвого досвіду |
2.1 Дотримання вимог Базового компонента дошкільної освіти |
2.1.1 У групах реалізуються завдання Базового компоненту дошкільної освіти |
2.1.1.1 Освітній процес здійснюється за програмами «Українське дошкілля» та парціальною програмою «Творці майбутнього»
|
2.1.1.1Вивчення документації. Анкетування
|
Листок експертного оцінювання
|
|
4/4/4 |
|
|
2.1.1.2 Організація освітнього процесу в групах сприяє набуттю дитиною різних компетентностей відповідно до освітніх ліній «Мовлення дитини», «Гра дитини», «Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі». |
2.1.1.2 Вивчення планів роботи. Спостереження (організація життєдіяльності здобувачів освіти) |
Довідка |
06-А-5 |
06-Б-4 |
06-В-3 |
|
|||
|
2.2 Організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти у групах 06-А,Б,В |
2.2.1Забезпечено дотримання вимог організації освітнього процесу . |
2.2.1.1гранично допустиме навчальне навантаження на здобувачів освіти відповідає віку дітей |
2.2.1.1спостереження (організації життєдіяльності0 |
Картки аналізу занять |
|
4/4/4 |
|
|
3.Фахова діяльність педагогічних працівників |
3.1Ефективність планування педагогічними працівниками освітньої діяльності та якість організації освітнього процесу |
3.1.1Педагогічні працівники планують освітню діяльність ,аналізують її результативність |
3.1.1.1Форма планування ведеться за затвердженою педрадою формою |
3.1.1.1Вивчення планів роботи |
Картки аналізу |
|
4/4/4 |
|
|
3.1.1.2 педагогічні працівники планують освітній процес , сприяють його ефективності |
3.1.1.2 Вивчення планів роботи Спостереження за освітнім процесом. Бесіди з педагогами |
Картки аналізу |
06-Б-5 |
4/4 |
|
|
|||
|
3.1.2Педагоги застосовують сучасні технології та методики в освітньому процесі |
3.1.2Педагогічні працівники застосовують сучасні технології та методики в освітньому процесі спрямовані на набуття дошкільниками досвіду правомірної поведінки, розвитку інтелекту, навичок нескладних обчислень, елементарного розуміння взаємозумовле - ностей в природі
|
3.1.2.1 Педагогічні працівники гнучко та варіативно застосовують форми та методи організації освітнього процесу
|
3.1.2.1 Аналіз документації . Спостереження за освітнім процесом. |
анкетування |
|
4/4/4 |
|
|
|
|
|
3.1.2.2 Педагоги застосовують ІКТ |
3.1.2.2 Аналіз документації . Спостереження за освітнім процесом. |
Довідка. Картки аналізу |
|
4/4/4 |
|
|
|
|
|
3.1.2.3 Педагоги застосовують інноваційні технології
|
3.1.2.3 Аналіз документації . Спостереження за освітнім процесом. |
Довідка. Картки аналізу
|
|
4/4/4 |
|
|
|
|
3.1.3 Педагоги створюють та використовують освітні ресурси
|
3.1.3.1Педагоги створюють та використовують презентації, блоги, вебсайти |
3.1.3.1 Аналіз документації . Спостереження за освітнім процесом. |
Картки аналізу занять . |
5/5/5 |
|
|
|
|
|
3.1.4 Державна мова у закладі - українська |
3.1.4.1педагоги володіють державною мовою, сприяють її популяризації |
3.1.4.1 Опитування. Анкетування |
|
5/5/5 |
|
|
|
|
|
|
3.1.4.2 У роботі з дошкільниками педагоги працюють над збагаченням словника дітей, культурою мовлення, розширюють знання про рідну мову та культуру, розширюють знання з сенсорно – пізнавального розвитку,розвивають конструктивні здібності |
3.1.4.2 Спостереження за освітнім процесом |
Довідка. Картки аналізу
|
|
4/4/4 |
|
|
|
3.3Налагодження співпраці з батьками |
3.3.1 педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства |
3.3.1.1 Працюють на засадах партнерства |
3.3.1.1 Анкетування |
Анкети |
5/5/5 |
|
|
|
|
|
3.3.2педагоги співпрацюють з батьками з питань мовленнєвого напрямку та забезпечують зворотній зв’язок |
3.3.2.1налагоджена конструктивна комунікація із батьками здобувачів освітив різних формах на принципах взаємодопомоги, взаємодовіри взаєморозуміння, співпраці |
3.3.2.1 Вивчення документації , анкетування |
Довідка ,анкети |
|
44/4 |
|
|
Група 06-А- 67 б. із 75;
Група 06-Б- 65б. із75
Група 06-В- 60. із 75
УКРАЇНА
ГАЙСИНСЬКА МІСЬКА РАДА
ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯСЛА-САДОК №2 «ДЗВІНОЧОК»
ЗДО №2 «ДЗВІНОЧОК»
Код ЄДРПОУ 26243148
НАКАЗ
06 листопада 2023 р. м. Гайсин №53
Про проведення тематичного
вивчення стану роботи з
розвитку зв’язного мовлення
дошкільників.
На виконання завдань Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція) та плану роботи закладу дошкільної освіти на 2023/2024 навчальний рік з метою вивчення стану роботи з розвитку мовлення дошкільників в групах 06-А, 06-Б,
НАКАЗУЮ:
1Створити робочу групу для проведення тематичного вивчення у складі:
голова –Тетяна БОЙКО, директор ЗДО;
заступник голови –Галина МАКОВЕЦЬКА, вихователь-методист;
члени групи –Лариса ПАШЕНКО, вихователь;
Олена МАРТИНЮК,вихователь.
До 08.11.2023
2.Провести з 20.11.2023 по 20.11.2023 тематичне вивчення стану роботи з розвитку зв’язного мовлення в старших групах (06-А, 06-Б)
Робоча група
3. Галині МАКОВЕЦЬКІЙ, вихователю-методисту:
1) Розробити алгоритм перевірки та план щодо тематичного вивчення
До 10.11.2023
2) Затвердити графік проведення тематичної перевірки.
До 14.11.2023
3) Узагальнити матеріали перевірки, скласти аналітичну довідку з питань, які підлягали перевірці та заслухати на педагогічній раді 28 листопада 2023 р.
До 27.11.2023
4. Підготувати проєкт наказу за результатами тематичної перевірки
Тетяна БОЙКО до 30.11.2023
5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на вихователя-методиста.
Довідка
про тематичне вивчення стану роботи з розвитку зв’язного мовлення в старших групах
Неможливо уявити належний рівень життєвої компетентності людини без оволодіння мовленням. Видатний педагог К. Ушинський зауважував, що рідне слово є основою розумового розвитку й скарбницею всіх знань. Проблема розвитку мовлення дитини завжди була однією з центральних в дошкільній освіті.
Керуючись завданнями визначеними у Базовому компоненті дошкільної освіти, програмі «Українське дошкілля» освітній напрям «Мовлення дитини»: діамонологічна компетентність, згідно річного плану роботи з 20.11- 24.11.23 року в старших групах було здійснено тематичне вивчення стану розвитку зв’язного мовлення дошкільників.
Мета вивчення : засвоєння дітьми старшого дошкільного віку показників компетентності дитини за освітнім напрямком «Мовлення дитини».
Методи вивчення: спостереження, педагогічний аналіз, бесіди з дітьми та вихователями, вивчення планування роботи, анкетування батьків. педагогів
Об’єкт вивчення: групи 06-А «Веселі колобочки» (вихователь Голуб Т.І.), 06-Б «Капітошка» (вихователь Дідицька А.С.).
Вивчення проводила вихователь- методист Маковецька Г.П.
Вивчення охоплювало такі питання:
1. Планування роботи з мовленнєвого розвитку.
2. Організація та проведення занять з мовленнєвого розвитку дітей відповідно до вимог програми «Українське дошкілля».
2.1Планування , доцільність використання форм і методів виховання та навчання.
2.2 Рівень ,знань, умінь і навичок дітей.
2.3 Робота з батьками щодо мовленнєвого розвитку дошкільників.
За указаний період вивчено відповідну документацію:
- плани роботи вихователів;
- картотеку дидактичного матеріалу з мовленнєвого розвитку;
- опитування вихователів;
- відвідано заняття та проведено бесіди з дітьми;
- проведено анкетування батьків.
Освітні завдання плануються з урахуванням умінь дітей і вимог програми «Українське дошкілля» Теми, завдання, зміст та структура занять загалом відповідають віку, розвитку дітей і вимогам Програми. Робота спланована за режимними моментами відповідно тем тижня. Позитивно, що під час організації роботи з мовленнєвого розвитку при офлайн навчанні дітей вихователі (Голуб Т.І., Дідицька А.С..) планують та використовують групові, індивідуальні та колективні форми роботи. Заняття планують тематичні , інтегровані. Недостатньо планується робота з батьками щодо розвитку зв’язного мовлення, недостатньо консультацій як організувати мовленнєву роботу з дошкільниками вдома.
Результати вивчення свідчать, що у старших групах створено належні умови щодо організації роботи з розвитку зв’язного мовлення дітей: спокійна, доброзичлива атмосфера в спілкуванні дорослих із дітьми й дітей між собою; виразна, емоційна, доступне мовлення вихователів; у групі зібрано й оформлено достатньо дидактичних ігор і вправ, які допомагають реалізовувати мовленнєві завдання, обладнані згідно з вимогами Програми куточки книги та самостійної театралізованої діяльності.
При організації роботи з дошкільниками враховується рівень мовленнєвого розвитку, індивідуальні особливості й уміння кожної дитини.
Згідно з методикою застосовуються продуктивні методи та прийоми навчання, кожен з яких має свою педагогічну доцільність, доповнює один одного й використовується у взаємозв’язку.
Навчально- мовленнєва діяльність в групах 06-А ,06-Б охоплює різні види (розповідання, бесіда, міркування) та слухання, які реалізуються на заняттях з розвитку мовлення та інтегрованих заняттях. Дошкільників навчають таким видам зв’язного мовлення: розповідь, опис, переказ, бесіда
На заняттях доцільно використовується роздатковий та демонстраційний матеріал, ігрові прийоми, індивідуальний та диференційний підходи до дітей. Всі вихователі систематично використовують інноваційні технології (ТРВЗ, інформаційно-ігрову технологію, мнемотехнологію).
Позитивно, що мовленнєві навички та вміння закріплюються в повсякденній роботі: проводяться індивідуальні бесіди, бесіди з підгрупами дітей, ігри-драматизації, показ настільного та лялькового театрів, читання художньої літерату,дидактичні ігри та вправи «Побудуй слово», «Розфарбуй слово», «Пояснялка»,. «Придумай речення», «Хто ким був? «Що спільного та відмінного», «Віконечко» (група 06-Б)
Вихователі Голуб Т.І., Дідицька А.С. володіють методикою організації та проведення мовленнєвої діяльності дітей, широко застосовують ігрові методи навчання. При проведені занять як форми організації обов’язкової, систематичної, унормованої в змісті та часі, продуктивної, контрольованої дорослим діяльності передбачають право дитини на добровільне входження та вихід із них. Як позитивне, хотілося б відзначити проведення інтегрованих занять.
Результатом цієї роботи стали вміння дітей сприймати й розуміти українську мову.
Діти доволі вільно спілкуються з дорослими й однолітками, уміють правильно та зрозуміло висловлюватись, чітко відповідати на запитання, вести діалог. Уживають звернення й етикетну лексику, уміють висловлювати прохання, вибачення, подяку, співчуття, умовляння, доведення, відстоювання, припущення, знаходять однодумців для реалізації своїх задумів (Група 06-А,06-Б). У більшості дітей групи 06-А,06-Б достатній словниковий запас. Вони розуміють значення слів, правильно вживають слова та частини мови в реченні. Використовують слова, що позначають назви, особливості та дії. Користуються різними за будовою реченнями: простими та складними; уміють узгоджувати іменники з прикметниками та числівниками, вживати іменники в однині та множині, правильно вживати дієслова та сполучники. Не у всіх дітей мовлення виразне. При перевірці, нажаль, виявлено в 60% дітей порушення звуковимови. В групі 06-А - 50% ,06-Б-10 % дітей проблеми із правильною звуковимовою.
Діти старшого віку описують предмети (вдало використовується «Куб говорун»), придумують назви віршів, складають поширені речення за допомогою мнемодоріжок, речення з запропонованими словами чи за картинками, разом з тим не всі діти можуть вільно переказати твір, скласти розповідь за серією запропонованих картинок.
Діти вільно спілкуються один з одним, з дорослими, знають казки, вірші, загадки, переказують казки та оповідання, роблять звуковий аналіз , знають букви та читають в міру своїх можливостей. За листами оцінювання рівня мовленнєвого розвитку дошкільників, зробленого вихователями, з 12 дітей середній бал показника сформованості мовленнєвої компетентності дошкільників в групі 06-А становить більше 4бали 9дітей ; від 3 балів до 3,9 – 3 дітей, що відповідає достатньому рівню.
В групі 06-Б з 5 дітей, що оцінювались 3 мають показник 2,5, 2,6 бали; 2дітей - 1,9. 1,7бали
За результатами аналізу занять , бесід з дітьми , у всіх дітей старшого дошкільного віку низький рівень розвитку зв’язного мовлення
Проаналізувавши анкети для батьків «Мовленнєий розвиток дитини» виявлено, що батьки розуміють роль спільної роботи ЗДО та родини в розвитку зв’язного мовлення дитини, приділяють належну увагу в сім’ї , спілкуються з дитиною, читають книги,мають дитячі бібіотечки, грають в мовленнєві ігри, слідкують за мовою дитини та виправляють, шукають шляхів вирішення проблем у мовленні дитини
В 10% відсотків сімей не грають з дітьми в мовленнєві ігри. Є й такі, що не займаються мовленнєвим розвитком дітей, книги читають , але без подальшого обговорення з дітьми та переказування..
Водночас під час вивчення роботи вихователів із дітьми було виявлено ряд недоліків.
1. На заняттях переважають прямі способи впливу на дитину – словесні, а практичні методи застосовуються обмежено.
2. Необхідні зміни у плануванні роботи з мовленнєвого розвитку:
- недостатньо плануються заняття зі складання розповідей та переказу оповідань і, як наслідок, 70% у дітей недостатньо сформовані навички описового мовлення, складання розповідей та переказу літературних творів.
3.Створити умови для покращення вмінь дошкільників складати розповіді за серією сюжетних картинок( використання коректурних таблиць, карт розумових дій)
4.Не достатньо ведеться робота з батьками над покращенням звуковимови дітей , розвитку зв’язного мовлення.
На основі зазначеного можна зробити висновок: робота з розвитку зв’язного мовлення дітей проводиться на задовільному рівні, хоча й потребує певних змін та умов
Із метою покращення рівня роботи з розвитку зв’язного мовлення дошкільників вихователям Голуб Т.І., Дідицької А.С. :
1. Проводити роботу щодо збагачення монологічного мовлення дітей, складання описових розповідей за зразком вихователя, розповідей на запропоновану тему, переказів оповідань, казок.
Термін:постійно.
2.Не обмежувати активності дітей на заняттях, даючи можливість кожній дитині обдумати відповідь, довести її до логічного завершення, передбачити варіативність. Уникати трафаретних відповідей.
Термін: Постійно
3.Уникати переваги прямих способів впливу на дитину, широко застосовуючи практичні методи роботи з дітьми: проблемні завдання, роботу з картами розумових дій , коректурними таблицями, асоціативними картами, проблемними ситуаціями.
Термін: постійно.
5.Систематично планувати та проводити індивідуальну роботу з мовленнєвого розвитку ( Бузівака Аня,Кирилюк Даша,Матушко Ярослав(06-А),Зарубенко Дарій(06-Б)
Термін : постійно.
6. Вихователям групи 06-А «Веселі колобочки»( Голуб Т.І.), групи 06-Б «Капітошка» Дідицька А.С. надати батькам консультативну допомогу , як покращити зв’язне мовлення дитини .
Термін: до 16.12.23р.