ЗДО №2, ”Дзвіночок”, Гайсин
Гайсинський район, Вінницька область

Музичний калейдоскоп

 

 

Музика - могутнє джерело думки.

Діти повинні жити у світі краси, музики, гри, казки, малюнка, фантазії та творчості.

Сухомлинський В.

 

Як підготувати дитину до свята,

щоб від свята отримати радість

 

  1. Зачіска дитини та макіяж повинні бути безпечними.
  2. Одяг (костюм) дитини повинен бути зручним, святковим, безпечним, відповідати розміру.
  3. Взуття: чешки або інше взуття, в якому зручно виконувати музично-ритмічні рухи.
  4. Щоб дитина почувала себе впевнено допоможіть їй передати характер ролі за допомогою інтонації, міміки, рухів; вивчіть слова віршів, пісень. Запропонуйте їй уявити себе артистом, який виступає на сцені.
  5. Приходьте за 10-15 хвилин до початку свята. Зніміть верхній одяг, перезуйтеся. Вимкніть мобільний телефон. Не коментуйте виступи дітей під час свята. Не відволікайте увагу дітей зауваженнями, проханнями позування перед камерою. Підтримуйте виступ дітей оплесками. 
  6.  Якщо у вас немає можливості бути присутнім на святі — підготуйте до цього дитину, поясніть причину.
  7. Сприймайте своїх дітей такими, якими вони є.
  8. Пишайтеся своєю дитиною, будьте прикладом для неї.

 

Батьки – перші вчителі музичного мистецтва для своїх дітей

1.Разом з дитиною слухайте музику.

2.Змалечку співайте колискові, розігруйте забавляночки.

3.Заохочуйте дитячу танцювальну ініціативу.

4.Спільно музикуйте і співайте із застосуванням іграшкових і справжніх музичних інструментів.

   5.Беріть активну участь у музично-театралізованих святах, що проводяться в дошкільному закладі.

"Люди – як музичні інструменти: їх звучання
залежить від того, хто до них торкається» 

Вергілій

Музика – могутній засіб всебічного розвитку дитини, формування її духовного світу. Вона розширює кругозір, знайомить з різноманітними явищами, збагачує почуттями, викликає радісні переживання, сприяє вихованню правильного ставлення до навколишнього світу. Залучення до музики активізує сприймання, мислення та мову, виховує естетичний смак, розвиває музичні здібності, уяву, творчу ініціативу, всебічно впливає на розвиток дитини.

Ввести дитину в чарівний світ музики, розвиваючи її музичні і творчі здібності покликані музичні керівники дошкільних закладів.

Форми організації музичного виховання дітей дошкільного віку:

  • музичні заняття;
  • самостійна музична діяльність;
  • музичні розваги;
  • музично-театралізовані свята;
  • використання музики у повсякденному житті;
  • додаткові форми роботи з музичного виховання.

Музичні заняття

Двічі на тиждень у дошкільних навчальних закладах проводять музичні заняття. Це є провідна форма організованої навчально-пізнавальної діяльності з музичного виховання дітей.

Під час музичного заняття поєднані всі види дитячої музичної діяльності: слухання музики, співи, музично-рухова діяльність, гра на дитячих музичних інструментах, музично-дидактичні ігри. Усі ці види презентують основні види музичної практики людини (музична творчість, виконавство, сприймання) та музичного мистецтва (інструментальне, вокально-хорове, хореографічне) – а отже формують у дитини початкові уявлення про цілісність і різноманіття мистецтва, навички в усіх видах музичної діяльності.

Самостійна музична діяльність

Щоденна самостійна музична діяльність пов’язана з ініціативою і бажанням дитини звертатися до власного набутого мистецького досвіду.

Музичні розваги

Музичні розваги є естетично привабливою формою мистецько-творчого відпочинку дітей. Проводять двічі на місяць. Під час організації музичних розваг звертаються до різноманітного мистецького і життєвого досвіду дітей. Види музичних розваг для дітей і разом з дітьми обирають вихователь і музичний керівник. При цьому важливо враховувати думку дітей і їхній вік. Можливі, зокрема, такі види музичних розваг: день народження дитини, свято Миколая, День матері, музичні драматизації казок у виконанні самих дітей, вистави різних видів театрів, театр дітей і дорослих до Міжнародного дня театру, слухання аудіозапису музично ілюстрованих казок, музичних фрагментів з дитячих опер і балетів, концерт дитячої творчості, тематичні концерти творчості видатних митців, фестивалі дитячих талантів і родинної творчості, вечори музичних загадок-відгадок, українських колискових пісень, колядок і щедрівок (під час Різдвяних свят), веснянок, закличок, хороводів (під час Великодніх свят), слухання музики і творчого музикування слухання музики і танцювальних імпровізацій, вечір поезій і пісень до Всесвітнього дня поезії, вечір дитячої творчості до Всесвітнього дня танцю.

Музично-театралізовані свята

Музично-театралізовані свята – це художньо й творчо збагачена форма відзначення святкової події, пори року, соціально й змістовно значущої для виховання і розвитку дитини. Під час музично-театралізованих свят використовують здебільшого засоби музики, літератури, театру й хореографії. Проводять два–чотири рази на рік. Рекомендовані такі музично-театралізовані свята: Свято осені, Новорічне свято Свято весни, мами і всіх жінок, Свято випуску дітей до школи.

Використання музики у повсякденному житті

Щоденне використання музики у повсякденному житті є найпоширенішою формою роботи. У такому випадку в дитячій групі панує атмосфера повсякденного звернення до музики як життєво необхідного позитивного емоційного враження. Так, педагог доцільно використовує музику у різних видах дитячої діяльності – ігровій, образотворчій, руховій, під час сприймання літературних творів (наприклад, під час слухання музично ілюстрованих казок) збагачує досвід дітей творами світової класики, добірною українською музикою з національної спадщини – про Україну, її духовно-культурні цінності, про Київ, дім, рідну мову, батьків, – а також сучасною дитячою музикою у виконанні дорослих і дітей (аудіозаписи, відеозаписи). Використання музики у повсякденні дітей вихователь передбачає у календарному плані. Музичний керівник і вихователь, орієнтуючись на програмові твори з національної та світової музичної спадщини, дбаючи про високий художній рівень і доступність репертуару, можуть також самостійно добирати музичні твори із сучасних фахових джерел, зокрема посібників, збірок, хрестоматій, журналу «Музичний керівник». Окрім того, педагоги мають радити добір музики для родинного кола і спонукати батьків цікавитися успіхами своїх дітей у музичній діяльності.

Додаткові форми роботи з музичного виховання

Додаткові форми роботи з музичного виховання є формами мистецького збагачення дитячого життя. У такому випадку передбачають заняття за інтересами дітей, гуртки, студії. Це можуть бути такі форми, як: дитяча хореографія, дитячий оркестр, сольний спів. Проводять одне–два заняття на тиждень.

Музичний супровід є також постійним супутником ранкової гімнастики та занять з фізичного виховання, що сприяє виробленню чіткості, ритмічності рухів, виконання вправ. 

Музика,як і художнє слово чи картина, стає для дітей способом вираження почутів, настрою, ідей. Слухання музики, співи, гра на музичних інструментах, хореографія розвиває інтерес та любов до музики, розширює кругозір, підвищує музичне сприйняття, формує естетичні смаки. Але важливо не тільки у дитячому садочку, а й у повсякденному житті дошкільника створювати умови для розвитку музичних нахилів, інтересів та здібностей.  У кожної дитини можливо пробудити зацікавленність і любов до музики, розвивати музичний слух та голос. Це підтверджує життєва практика і наука. Працювати над музичним вихованням дошкільнят потрібно і в домашніх умовах з самого раннього віку. Робити це можна різними способами: співати дитині пісні, привчати слухати платівки, музичні записи, дитячі музичні радіо та дивитися музичні телепередачі. Якщо є можливість відвідувати концерти, музично-театралізовані вистави.

Треба прагнути до того, щоб діти не просто раділи музиці, а вчилися переживати закладенні в цю музику почуття. Треба розмовляти з дитиною, питати в неї:

– Яка це музика, весела чи сумна? Спокійна чи навпаки? Що така музика може розповісти? Що під неї хочеться робити? Пропонувати дитині самостійно дати назву музичному твору. З’ясувати, чому саме так вона хоче його назвати.

Такі питання викликають інтерес дітей до слухання і розвивають творчі здібності малечі.

Розвивати вміння емоційно переживати музику допомогає також читання казок, оповідань, тому що переданний словесно сюжет і переживання героїв дітям більш доступний.

Діти дуже люблять повторно слухати музику, яка їм сподобалась. Іноді можно загадувати загадки: співати мелодію без слів і запитати яка це пісня. Таким чином непомітно дитина привчається до музики. В наслідок такої роботи батьки зрозуміють те, що дітей без слуху немає. Є діти у яких ще незначною мірою проявляються музичні здібності і тому їм потрібно допомогти: більше співати, слухати музику, танцювати. Треба створити в сім’ї атмосферу любові до музики, якомога частіше схвалювати потребу дитини проявиляти себе в музиці. Треба пам’ятати, що це приносить дитині радість і робить її добрішою.

Благодійні звуки формують міцне фізичне зоров’я та розвивають здібності малюків. Медики стверджують, що багато сучасних хвороб у дітей пов’язані з нестачею в їхньому житті добротворних звуків. Вони потрібні для гармонійного повноцінного фізичного та інтелектуального розвитку і в утробі матері, і після народження. 

Дзюркіт струмка, шелест лисття, щебетання птахів, сюркотіння цвіркуна і багато-багато інших звуків, серед яких людина жила впродовж тисячоліть, сьогодні змінилися ревищем реактивних літаків, гуркотінням автомобілів, побутової техніки тощо. А замість ніжного співу матері дитина чує постріли, лайливі слова, зойки жаху з телевізійних трилерів. Батьки рідко надають значення таким «дрібницям». Проте благозвучні звуки природи та музики мають величезний вплив на організм на фізіологічному рівні. Доведено, що музика може заспокоювати чи збуджувати нервову систему, прискорювати чи уповільнювати роботу серця та дихання, підвищувати чи нормалізувати артеріальний тиск, спазмувати чи розслаблювати м’язи, підвищувати рівень ендорфіну (речовина, яка виробляється в мозку і сприяє підвищенню життєвого тонусу людини, усуненню больового синдрому тощо), регулювати температуру тіла, активізувати імунітет, стимулювати вироблення гормонів, що блокують стрес.

Тільки завдяки спільним зусиллям вихователів, музичного керівника, інструктора з фізкультури, психолога, соціального педагога та батьків діти будуть здоровими, радісними, веселими, а їх життя емоційно комфортним, змістовним та цікавим.

Наші будні та свята

 

 

Логін: *

Пароль: *