ЗДО №2, ”Дзвіночок”, Гайсин
Гайсинський район, Вінницька область

Фізичне виховання

Пам’ятка батькам дітей, які часто хворіють

Для забезпечення здоров’я своїх малюків батькам необхідно забезпечити деякі оздоровчі заходи вдома, обов’язково порадившись з лікарем дитини – це загартовуючи заходи, збалансоване харчування, профілактичні заходи, прогулянки круглий рік, відповідний одяг дитини у приміщенні

I. Загартовування

1. Рухова гімнастика щоранку замість зарядки – 5 вправ:

  • «годинничок» (руки вперед і назад)
  • «півень» (поплескати руками по стегнах – кукуріку)
  • «паровоз» (поперемінний рух рук – чух-чух)
  • «насос» (руки вздовж тулуба з нахилами в сторону )
  • «вирости великий» (руки вгору і добре підтягнутися на носках )

2. Обтирання шиї мокрим рушником після ранкового вмивання.

3. Масаж крил носа щоранку після вмивання.

4. Полоскання рота водою з-під крана після їжі.

5. Як можна більше перебувати на свіжому повітрі.

6. Не кутати дитину.

7. Часто провітрювати кімнату, особливо перед сном.

8. Мити ноги перед сном прохолодною водою щодня (почати з температури води 28-30 С, поступово знижуючи до 18 С і нижче).

II. Харчування

Яблука, чорнослив, родзинки, курага, чорна смородина, капуста свіжа і квашена, цибуля, часник, буряк, шипшина.

III. Профілактика частих ГРЗ протягом 2-3 тижнів навесні і восени

1. Зрошення зіву настоєм часнику:

2. Зубчики часнику заливають 1 склянкою кип’яченої води, настоюють добу, проціджують через подвійний шар марлі, зрошують за допомогою балончика для клізми через 20-30 хвилин після їжі 2 рази на день протягом 2-3 тижнів.

2. Зрошення зіву настоєм евкаліпта – 1 столова ложка на 1 склянку води – 1 раз на день – 2-3 тижні.

3. Лікувальні трави (суміш):

Валеріана, собача кропива, звіробій, м’ята, шавлія: по 1 ч.л. кожної трави змішати, взяти 4 ч.л. суміші, залити 0,5 л. кип’яченої води (киплячій), настояти 20-30 хвилин, процідити, давати по 1 ч.л. 3 рази на день протягом 3-х тижнів (можна до 2 місяців).

При анемії додати кропиви, при болях у животі – ромашки, при алергії – череду.

4. Лікувальні ванни (загальнозміцнюючі) з додаванням трав:

ромашки, череди, дубової кори, хвої – через день, 2 рази на рік : навесні і восени.

5. Масаж спини: 1 раз на день після перенесеного ГРЗ протягом 3-4 тижнів.

6. У кімнаті, де перебуває дитина, добре мати кімнатну квітку Герань, яка виділяє речовини, що вбивають мікроби і віруси.

Прогулянки в зимовий період

Малюків до 3 років виводять гуляти взимку в безвітряну погоду при температурі повітря на вулиці не нижче -15 ° С. Дітям від 4 до 7 років дозволяються прогулянки до -18 ° С.

У холодну пору року тривалість перебування дітей на повітрі в значній мірі залежить від правильної організації їх діяльності, від створення необхідних умов для фізичних вправ, веселих ігор та розваг.

Для стрибків, вправ на рівновагу необхідно зробити снігові вали, для метання – намальовані мішені. Спробувати зробити снігові фігури, які допомагають закріпити рухові вміння : лисиці або ведмедеві дати в лапи корзину, в яку закидають сніжки, між ногами передбачити деяку відстань, щоб дитина могла проповзати.

Вправи на крижаних доріжках цікаві дітям, розвивають у них почуття рівноваги при ковзанні, вміння керувати своїм тілом під час таких рухів.

Хокей. Навчання елементам цієї гри проводиться на сніговому майданчику, обнесеному невисоким сніжним валом. Дітей навчають деяким елементам хокею: вести шайбу клюшкою, не відриваючи її від шайби; прокатувати шайбу клюшкою один одному, затримувати її, обводити шайбу клюшкою навколо предметів і між ними.

Катання з гірки одне з улюблених і корисних для дітей розваг. Неодноразово піднімаючись в гору, діти тренують серце і легені. З’їжджаючи з гори, вони можуть проробляти багато додаткових рухів, які розвивають спритність, кмітливість, рішучість, мужність, координацію рухів. Діти повинні вміти падати при необхідності на бік.

Правила катання по крижаній доріжці:

  • кататися в одному напрямку;
  • кататися з інтервалом;
  • швидко йти з доріжки після ковзання;
  • не перебігати крижану доріжку.

Правила катання з гірки:

  • не кататися на ногах;
  • кататися по черзі;
  • з’їжджати вниз з інтервалом, тільки тоді, коли внизу нікого немає;
  • швидко йти з доріжки після того, як з’їхав з гірки;
  • гальмувати в разі несподіваної появи перешкод.

Вимоги до одягу дітей 3-7 років у приміщенні групи або вдома.

При температурі 18-20 градусів на дитину одягають бавовняну білизну, плаття з напіввовняної або товстої бавовняної тканини, колготи, для старших дошкільнят гольфи, на ногах туфлі.

При 21-22 градусів – бавовняна білизна, плаття (сорочка) з тонкої бавовняної тканини з коротким рукавом, гольфи, на ногах легкі туфлі або босоніжки.

При 23 і вище градусів -тонку бавовняну білизну або без неї, легке плаття, сорочку без рукавів, шкарпетки, на ногах босоніжки .

Валеологічний порадник для батьків

1. Будьте для своїх дiтей добрим прикладом ставлення до свого здоров’я.
2. Ведiть здоровий спосiб життя.
3. Займайтесь фiзичною культурою, виконуйте вранцi гiмнастику.
4. Загартовуйтеся разом з дитиною.
5. Бiльше бувайте на свiжому повiтрi.
6. Не палiть i не розпивайте спиртнi напої в присутностi дiтей. Пам’ятайте! Вони повторюють вашi дії в дитячому садку.
7. Дотримуйтесь режиму харчування. Зумiйте переконати сина чи доньку споживати всi запропонованi їй страви, навiть тi, якi вони не люблять, але якi для них необхiднi й кориснi.

8. Завжди дотримуйтесь правил гiгiєни i привчайте до цього дитину.
9. Бiльше усмiхайтеся. Це запорука здорової сiм’ї, здоров’я вашого власного й ваших дiтей.
10. Наповнiть свою душу i серце любов’ю до всiх i до всього.

Прислів'я та приказки

Найбільше багатство – здоров’я.
Здоров’я – найдорожчий скарб.
Здоров’я не купиш за гроші.
Здоров’я не купиш, хвороби не продаси.
Здоровий не знає, який він багатий.

Турбота про здоров’я – кращі ліки.
Здоров’я живе обережністю.
Бережи одежу знову, а здоров’я змолоду.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров’я загубив – усе загубив.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
Нема щастя без здоров’я.
Здоров’я в чистоті міцніє.
Праця – здоров’я, лінь – хвороба.
Фізкультура і праця здоров’я несуть.
Хто день починає з зарядки, у того здоров’я в порядку.
Якщо хочеш здоров’я мати, треба рано вставати.
Сміх – половина здоров’я.
У здоровому тілі здоровий дух.
Не в міру їси – здоров’я не проси.
Коли не має сили, то й світ не милий.

Як на душі, так і на тілі.
Було б здоров’я, а все інше наживемо.
Добрі зуби і камінь їстимуть.
Усе можна купити, крім здоров’я.

Валеологічні загадки

Ношу їх багато років,
А ліку їм не знаю. (Волосся)

Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)

У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі. (Зуби)

Сопе, хропе, часом чхає,
Сюди – туди зазирає,
На морозі замерзає,
Бо одежини не має. (Ніс)

У щуки зовсім їх немає,
А білий гриб одну лиш має. (Ноги)

Кругле, маленьке, а до неба дістане. (Око)

У двох матерів по п’ятеро синів,
У кожного своє ім’я. (Пальці)

Що то за штука день і ніч стука? (Серце)

Солоне, а не сіль, біжить, а не річка,
Блищить, а не золото.
Коли б угадати та менш його знати! (Сльози)

Консультація для батьків

«Колір у фізичному вихованні дошкільнят»

У природі немає нічого випадкового, особливо якщо розглянути тривалий проміжок часу, насичений еволюцією живого, розвиток дитини, її рухову активність у тісному взаємозв’язку з біологічними ритмами Землі. Вплив звуку, кольору на людину також не випадковий, а підпорядковується всесвітнім законам гармонії, законам буття. Навіть якщо тільки частково оглянути їх, можна помітно поліпшити виховний та оздоровчий процес, допомогти дітям відчути свою єдність з довкіллям.

Розглянемо цю проблему з боку фізичного виховання малюків. Засобами кольорового оформлення можна сприяти ефективному руховому розвитку дитини, зміцненню її фізичних функцій, формуванню особистості.

Вчений Б.Галеєв відзначав, що з п’ятьох відчуттів (зір, слух, дотик, нюх, смак) найчастіше вступають у взаємозв’язок зір, дотик і слух. Проте, окрім зовнішніх, у людини існують також «внутрішні» відчуття – ті, що визначають її загальне взаємопочуття і суто м’язове відчуття (відчуття вологи, рівноваги тощо). Роль м’язового відчуття переоцінити важко, бо життєдіяльність людини неможливо уявити без руху. І от що найголовніше: м’язове відчуття (єдине з усіх) є постійним «аналізатором» роботи всіх органів чуття.

Але повернімось до нашої основної ідеї про те, що в житті людини нічого випадкового, хаотичного практично не буває, точніше, не повинно бути. Отже, на основі вищесказаного можна стверджувати, що закономірності рухового розвитку малюків мають узгоджуватися із закономірностями звукового (музичного) і кольорового супроводу життя дитини.

Існує орієнтоване інтонування рухових режимів у дошкільників.

Характеристика кожного з кольорів

Синій – колір неба. Людина заспокоюється, коли дивиться на нього. Синій колір сприяє гальмуванню функцій фізіологічних систем організму.

Блакитний – зменшує м’язове напруження і кров'яний тиск, заспокоює пульс, знижує ритм дихання. Заспокоює, викликає відчуття свіжості.

Зелений – поєднання земного і небесного. Спокійний, нейтральний колір, що має винятково позитивний вплив. Знижує кров'яний тиск і розширює капіляри, заспокоює нервову систему, дає відчуття відпочинку і при цьому підвищує м’язову (рухову) працездатність.

Салатовий – джерело активної сили, дарує відчуття полегшення.

Коричневий – важкий і грубий, одначе заспокоює, стабілізує. Розташований внизу на горизонтальній поверхні, вселяє впевненість. Густо – коричневий може викликати депресію, тому краще використовувати з жовтим і помаранчевим.

Жовтий – тонізує нервову систему, сприяє м’язовій діяльності, стимулює зір, активізує розумову роботу. Цей колір доброго гумору, бадьорості.

Помаранчевий – теплий, зігріває й стимулює. Може заспокоювати, а може й подразнювати – залежно від ситуації. Прискорює пульсацію крові.

Червоний – збільшує м’язове напруження і кров'яний тиск, ритм дихання. Вселяє відчуття сили, енергії, рішучості, цілеспрямованості. Динамічний, сильний колір – колір тріумфу.

Для того, щоб створити оптимальний колірний режим для кожного конкретного заняття, вихователеві (інструктору з фіз..вих.) потрібно не так уже й багато – просто ігровий матеріал має бути різних кольрів.

На заняттях з фізичної культури за допомогою кольору та світла можна розв’язувати завдання щодо стабілізації фізіологічних функцій дітей. Спочатку доцільно встановлювати межі тих станів психофізіологічних функцій (кровяний тиск, пульс тощо), яким відповідає звичайна «нормальна» середня працездатність людини. Цьому стану має відповідати і нормальна, тобто нейтральна за своєю біологічною дією колірність. Коли необхідно стабілізувати якусь фізіологічну функцію, скажімо, дихання, домінуючими в оточенні дитини роблять блакитний колір та його відтінки. Якщо вихователь має на меті підвищити моторику рухів, потрібно використати червоний та оранжевий кольори. Можна використати м’ячики, прапорці, стрічки яскравих відтінків.

Із наростанням або зниженням темпу активності функцій має змінюватись і гама колірних подразників, наприклад, від слабших до сильніших (світло – блакитний - блакитний - синій - фіолетовий) або навпаки.

Тема впливу кольору і світла на якість оздоровчого та виховного процесів, сподіваємося, зацікавить усіх.

Розвага в старшій групі

«Вітаміни - наші друзі»

Кольоротерапія

 

Спортивна розвага «Відважні пожежники»

 

Спортивне свято в старшій групі

« Спорт – здоров’я, спорт – це сила,

що дають всім дітям крила! »

(«Веселі старти» з елементами футболу)

 

 

Логін: *

Пароль: *